NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 17 november, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 17 november, 2013
Skrivet av: Constantinus Lindfors skrivet 2012-11-08, 15:02
Jag har fått hjälp av Sven-Erik Johansson (stort tack!) med Elias Anderssons bakgrund:
 
 
Ett lägersmål om dubbelt hor mellan Clemet Sigfridsson och Cecilia Persdotter kom att avhandlas på tinget i Umeå lfs 19/10 1733. Dessa två var gifta på varsitt håll (Clemet med Maria Nilsdotter och Cecilia med Erik Jönsson) och hade vid ett tillfälle plägat köttsligt umgänge i Röbäck. Flera släktingar inkallades för att vittna i målet. Av domboken framgår bland annat att lappmannen Elias Anderssons hustru Anna Nilsdotter är Cecilias mans brorsdotter, och att Elias har en halvbror Anders Mårtensson, som i sin tur är gift med Ingrid Nilsdotter, en syster till Anna Nilsdotter. Cecilia Persdotter, som är cirka 58 år gammal och barnfödd i Ranbyn i Ume lappmark, uppges vara syskonbarn (kusin) med Anders Mårtenssons far. Samtidigt noteras att Clemet Sigfridsson har en bror Per Sigfridsson, och att Anders Mårtensson är Clemet Sigfridssons systerson. Emellertid var Clemet inte närvarande i rätten, för han hade bortrymt från orten.
 
När Anders Mårtensson träder in i äktenskap med Nils Jönssons dotter Ingrid i Umeå lfs 24/9 1732 uppges han i vigselboken komma ifrån Granbyn. Nu är frågan vilka som var föräldrar till halvbröderna Elias Andersson och Anders Mårtensson? Jag tror mig nu ha funnit svaret.  
 
Lyckseles dombok 5/1 1705: ”Lappmannen Anders Nilsson i Granbÿn, gifter man, framkom för Rätta, tillstod och bekiende sigh uti Augusti månad 1703 begått eenfalt hoor med lappmannens Lars Pärssons dåtter Maria, uti hennes faders kåtta, enähr förälldrarna wahrit borta i skougen, der af hon blifwit hafwande och 1704 om wåhren födt ett pilltebarn, som ännu ähr i lÿfwet, hwilket Kånan jämbwähl tillstod och bekiände, fördenskull blifwer Anders Nilsson efter 1§ uti 653 åhrs strafhordning saakfält till 80 C:r Silff:r myndt /: hwarför han plichtar med gatulopp :/ och Kånan till 40 C:r Dito myndt (…) ”
 
Maria Larsdotter äktar sig första gången med Sjul Olofsson Panna (Banna?) i Granbyn, som återfinns drunknad vid 26 års ålder hösten 1706. Senare väcks en misstanke om dråp och saken behandlas på tinget i Lycksele 7/1 1710 och 11/1 1711. Domboken berättar att Marias far är Lars Persson och bror Pål Larsson i Granbyn (de skattar för landet Rammalocht). Lars Perssons dräng Per Sigfridsson kallas in som vittne i målet.  
 
 
Senare har jag fått till följande familjesammansättning:
 
Mårten Andersson i Granbyn, död 1714 bg. -/12 i Sorsele.
(kusin med Cecilia Persdotter från Ranbyn, gift med Erik Jönsson från Umbyn)
gift 1710 i Sorsele med  
änkan Maria Larsdotter; död 1/10 1739 i Umeå lfs 70 år gammal.
(fader Lars Persson i Granbyn, död 1710 bg. -/4 i Sorsele)
Barn:
oä/ Elias Andersson, född 1704, gift 15/8 1731 i Umeå lfs med Anna Nilsdotter.
(fader Anders Nilsson i Granbyn, död 1723 bg. -/4 i Sorsele)
a/ Anders Mårtensson, gift 24/9 1732 i Umeå lfs med Ingrid Nilsdotter.
b/ Lars Mårtensson, gift 17/12 1732 i Umeå lfs med Elsa Persdotter.
c/ Mårten Mårtensson, gift 20/5 1733 i Umeå lfs med Märta Turesdotter.
 
Exakt hur bröderna Clemet och Per Sigfridssöner är besläktade med Lars Perssons familj vet jag inte riktigt. Lars Perssons hustru hette Gunilla Isaksdotter enligt Lyckseles dombok 13-15, 19/1 1692.
 
Ifall Mårten Andersson i Granbyn är identisk med den person som skattar för Åmfjäll i längderna 1694-1727 och omtalas som klockaren Hans Erssons egen svåger i Lyckseles dombok 3/1 1706 - förefaller det helt logiskt om Mårten först varit gift med klockarens syster och sen med Maria Larsdotter 1710. Att Åmfjäll senare saknar en efterträdare, måste rimligtvis bero på att arvingarna lämnat detta land för en flytt neråt kusten och Umeå...?  
 
Härmed vill jag mena att makarna Hans Hansson och Maria Eliasdotter i Stensund är ingifta släktingar redan från allra första början, genom det att Marias styvfarfar (dvs Elias Anderssons styvfar Mårten Andersson) hade varit gift med Hans farfars syster (dvs Hans Erssons syster)!
 
(Meddelandet ändrat av Ratengo 2012-11-09 13:25)