NULL Skriv ut sidan - Hans Ersson i Stensund, Sorsele

Anbytarforum

Titel: Hans Ersson i Stensund, Sorsele
Skrivet av: Erik Holmlund skrivet 2012-04-07, 01:50
Constantinus> Att König Persson i Granön fiskade i lappmarken trodde jag var gammal skåpmat i Hans Ersson-debatten  
Egerbladh tar ju också upp detta.
 
Vad har du för belägg för påståendet att König Perssons i Granöns dotter Barbro blev bortgift till lappmarken? (se gärna tidigare debatt kring hennes ursprung i tråden)
 
Exemplifiera gärna några av de flertaliga tidiga exempel på bondflickor från kustsocknar som gift sig med samer i Arjeplog, som du talar om. Gärna även exemplet från 1640-talet.
 
För övrigt kan man nämna ytterligare ett faktum att lägga till den numer ganska stora högen av bevis som klart talar emot att Hans Ersson skulle ha kommit från Umeå socken, nämligen det faktum att det i Lycksele Dombok 1709 finns ett mål där allmogen utfrågas om vilka utav nybyggarna som var födda i Umeå socken. Tre namn räknas upp, däribland en utgammal soldat,  
men dock ingen Hans Ersson från Stensund/Sorsele. Det är ganska svårt att förklara. Bara nämner det för protokollet.
 
Den Erich Joens hustru som du nämner förekommer som dopvittne även 1721, då ranlappen Anders Sjulsson låter döpa ett barn. Vem Erich Joensson var vet jag inte, men det finns en Erich Joensson i Umbyn bland de djäknar som räknas upp 1686 i Olaus Stephani Graans förteckning över djäknar, som återfinns i E.Nordbergs källskrifter över skola och kyrka. Han bör ha varit tämligen gammal kring 1720 och jag är långt ifrån säker att det är samme Erich Joensson. Någon Erich Joensson återfinns mig veterligen inte i några skattlängder för Umeå lappmark.