NULL Skriv ut sidan - Hans Ersson i Stensund, Sorsele

Anbytarforum

Titel: Hans Ersson i Stensund, Sorsele
Skrivet av: Erik Holmlund skrivet 2012-04-07, 03:02
Barbro Königsdotter läste för allmogen i Sorsele(se källref.tidigare i tråden), och det är svårt att anta något annat än att hon gjorde det på samiska. Visst finns det svenskar som lärt sig samiska, men det är ändå ett faktum som står ut. Hon hankar sig knappast fram i språket, hon bemästrar språk i sån grad att hon kan predika inför församlingen. Det finns en annan familj i lappmarken som gifter ihop flera barn med familjen Laestadius, och det är Noraeus/Fjällströms i Silbojokk. Kan det finnas något koppling mellan Barbro Königsdotter och Erik Persson Noraeus, är en fråga man kan ställa sig, då deras familjer uppvisar samma unika giftermålsmönster.
Ptja, det följande innehåller en stor dos spekulation, vilket jag alltid öppet erkänner när jag spekulerar, men om antagandet i detta inlägg stämmer () så var Erik Persson Noraeus hustru kusin med lappfogden Könik Olofsson Kuuth. Och att Könik Olofsson Kuuth var anklagad för att lägrat den lappska kvinnan Lucia Andersdotter har jag tidigare rapporterat i denna tråd. Den som fäller anklagelserna mördas just före rättegången(mördaren uppges f.ö. komma från Gran/Sörvästerbyn). Ingen tycks därefter villig att stå upp för anklagelserna mot Kuuth. Här kan nämnas att Kuuths svärfar är underlagman vid Åseletinget och att Kuuths svåger är kyrkoherde i Anundsjö, till vilken Åsele var annexförsamling. Det är svårt hitta en starkare maktapparat att ha i ryggen. Han undkommer rannsakningen då ingen tycks våga stå för anklagelserna längre. Den lägrade lappkvinnan Lucia Andersdotter gifter sig med en Erik Persson, som jag antagit är identisk med lappmannen i Åsele med samma namn, innan lägersmålet är avklarat vid tinget. Några år senare dyker Erik Persson upp på skattlandet Örträsk i Umeå lappmark med en ny hustru (källreferenser finns tid. i tråden). Lucia Andersdotter måste ha dött eftersom Erik Persson har en ny hustru, och om något barn(fött ca.1657) kom av lägersmålet med Kuuth så undrar man vem som tog hand om det? Oftast var det någon barmhärtig släkting som ställde upp i dylika fall. Kanske rentav någon släkting på Könik Kuuths sida? Fanns bara en sån i lappmarkerna. En prästfru i Silbojokk. Så skulle giftermålsmönstret kunna ha sin förklaring. Men det ingår flera obevisade element i resonemanget, det tål att upprepas. Men sådana bevis tycks inte finnas för andra teorier heller, och då bör olika spår undersökas.
 
(Meddelandet ändrat av holmlund 2012-04-07 03:06)