NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 09 oktober, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 09 oktober, 2012
Skrivet av: Magnus Fernström skrivet 2012-07-28, 07:29
Jag har insett att jag har många 1600-talsanor i Njurunda genom min fmfmmf Johannes Westman, född den 4/12 1815 i därstädes. Dels undrar jag kring anorna för hans far Johan Sigfridsson Westman, född 20/5 1774. Jag kan inte finna honom i födelseboken för Njurunda. Dels undrar jag också, rent allmänt, om det finns någon som bedrivit mer omfattande forskning kring Njurundas första kyrkbokförda befolkning, samt var dessa härstammade ifrån (i den mån detta är möjligt). Bland anorna finns båtsmän med namnen Norberg och Gadd, en kopparslagare Jonsson, men mestadels vanliga bönder från tidigt 1600-tal med namn som Grelsson, som ska härstamma från en nämndeman som hette Grels.  
 
Jag vet inte hur många invånare Njurunda hade under denna tid, men jag gissar att jag delar mina anor med en stor mängd Njurunda-ättlingar. Både det faktum att jag endast forskat ett par år och därför är rätt ny inom släktforskning fortfarande, samtidigt som jag geografiskt inte haft möjligheten att utforska de handlingar som inte finns scannat i Norrland, då jag bor i Småland, gör att jag skriver här.  
 
Litteraturtips på utförligare forskning kring Njurundas 1600-talsbefolkning önskas. Alternativt att någon forskare här är villig att få ett par osammanhängande frågor kring både den ena och den andra ställda via epost.  
 
(Meddelandet ändrat av Magnusn 2012-07-28 07:50)