NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-11-09

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-11-09
Skrivet av: Rosine Nilsson (Rosine) skrivet 2003-05-08, 20:05
Hej Kennet,
Kristina Vilhelmina Sjöman återfinns i det dokument över alla bouppteckningar i Asker som jag sparat i ett Exceldokument. Jag hittade detta dokument på nätet tror att det var en släktforskarförening i Örebro som kartlagt det hela. Hon står som dotter till mekanister Erik Sjöman och hans hustru Karolina Alard (kanske ska vara Allard). Vid Eriks död 1886-03-03 bodde paret i Brevens Bruk, Asker. Följande barn har paret :  
sonen Karl Johan
dottern Karolina gift med August Bratt
dottern Kristina Vilhelmina
dottern Alma Charlotta gift med Emanuel Lund.
 
Eftersom Kristina Vilhelmina får ett barn 1887 i Bräcke (enligt Folkräkningen på Arkion 1890 så gifte hon sig väl efter 3/3 1886)  
 
Följande står också i dokumentet A IIa:51 och 191. Vet inte om det är en beteckning på någon bouppteckning.
 
Utifrån dessa uppgifter letade jag i Arkions husförhörslängdsutdrag för 1880 under Brevens Bruk. Efter lite letande fann jag Mek arbetare Erik Sjöman född 1820 i Svennevad. Hustrun Carolina Allard född 1819 i Asker. Det enda barnet som bodde hemma var Christina Vilhelmina född 1856 i Asker.  
Detta är sidan där jag hittade dem 188015-053.
 
Systern Carolina Sjöman är född 1846 och bor vid Arboga Gjuteri och Mekaniska Verkstad vid Folkräkningen 1890 med sin make Filare Handl August Bratt född 1850 i Hällefors. De har fyra gemensamma barn och hon har en son före äktenskapet.
 
Även brodern Carl Johan Sjöman född 1852 bor vid Arboga Gjuteri och Mekaniska Verkstad 1890. Han är filare och gift med Lovisa Ersdotter född 1859 i Malingsbo (Kopparbergs län). De har två barn.
 
Systerna Alma Charlotta hittar jag inte.
 
Om du inte har namn och födelseår på syskonbarnen får du återkomma.
 
Hälsningar Rosine