NULL Skriv ut sidan - Annelöv

Anbytarforum

Titel: Annelöv
Skrivet av: Markus Gunshaga skrivet 2015-07-19, 18:40
Hej Lennart!
 
Tack för det; efter ditt senaste inlägg hittade jag Scangen-diskussionen utan problem, och där fanns ju en hel del intressant information! Jag har själv kikat lite i de äldre rullorna utan att hitta något om hans ursprung. I andra regementens rullor från 1670-talet har jag dock sett noteringar om både födelseort och tidigare levnad, så man kan ju hoppas att det någonstans finns en liknande notering för Per Knutsson.
 
Mitt intresse går förresten via hans dotter i andra äktenskapet, Elisabeth Persdotter (döpt 1694 25/8 i Annelöv), som gifte sig med klockaren i Västra Karaby, Baltzar Bengtsson (döpt 1689 1/9 i V. Karaby, död där 1718 23/8). Deras vigselnotis tycks ha förkommit, men de gifte sig vid mikaelistiden 1714 enligt en uppgift i Onsjö häradsrätts dombok 1715 19/5. Detta datum instämde klockaren Baltzar Bengtsson å sin hustrus vägnar gästgivaren i Annelöv Petter De la Ry, som enligt utdrag av Rönnebergs häradsrätts dombok 1709 17/6 hade gått i god för 40 dlr. smt. av hennes föräldraarv på 81 dlr. 9 öre smt., som korpralen Zachris Katt emottagit. Ärendet fortsätter vid Onsjö häradsrätt 1715 20/10, då Baltzar Bengtsson framlade ett utdrag av skiftesförrättningen efter sin hustru Elisabeth Persdotters föräldrar korpralen Per Knutsson och Annika Olsdotter, hållit i Annelöv 1701 31/10.  
 
Mvh Markus