NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 06 februari, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 06 februari, 2014
Skrivet av: Christer Nede skrivet 2014-02-05, 13:04
Anna,  
Jag tror att Torkel Svensson ( 1738 ca--1815 )är den Torkel som är åbo i Kvistalånga, Stoby ( där någon av hans yngre systrar var piga i en dopnotis ). Hustru är Karna Lassesdotter.
Sara Svensdotter (1742-06--1826 ) bor i Dammhuset, Gumlösa och var gift med  en Nils Persson. På deras barn f 1770 är Sven Svensson o. Kierstina dopvittnen.
Detta är dock fortfarande en arbetshypotes ! Ovanstående uppgifter finns på ddss.nu.
Dagens mest spännande fynd är annars vigseln i Ignaberga 1770-03-31:
D: 18 Februarij. Söndag: Sexagesima Trolofwades änkl. Swen Swensson af Grantinge, med pigan Boel Påls dotter af Ignaberga Lÿftes man war Bengt Christensson af Ignaberga, Lÿstes d: 18. 25. ock d. 4 Martij. Wigdes d: 31. Martij. 1770.
Jag tror, att detta kan vara Sven Svensson d.ä. i Grantinge nr 6 ( alltså fadern till de Svensson/Svensdotter vi tidigare behandlat ), som gifte om sig på gamla dar. Svens första fru och moder till barnen är ju då död. Notera att svärsonen Bengt Christensson är löftesman !
Jag har en notering att Sven skulle vara död före 1778 ( alltså i det uppbrända arkivet ).
Boel Påhlsdotter f 1727-11 o. d. 1785-11 som änka - båda i Ignaberga. Hon har nog flyttat tillbaka dit efter makens död ( tror jag ). Hittar inga barn till Sven i andra äktenskapet - förutsatt, att min arbetshypotes är riktig.
Kommer Du på något mer som kan bekräfta denna teori - hör av Dig
MVH Christer