NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 06 februari, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 06 februari, 2014
Skrivet av: Christer Nede skrivet 2014-02-05, 23:42
Birgit,
Tack för ny information, Jag ska kanske också flika in, att jag hamnade i den här diskussionen på ett bananskal för att kunna eliminera Sven Svensson i Elestorp ( som jag har i min fil ) från denna familjen. För att kunna göra detta började jag att samla dopvittnen och gå igenom dessa. När jag ändå hade dessa har jag därefter försökt att bistå Anna i hennes sökande med stöd av detta material.
Jag har en del fågor på det sista avsnittet Du skriver riktat till mig.
Vet Du när Sven Svensson d.ä. i Grantinge dog ?
Kommer det sista avsnittet från Boel Påhlsotters bouppteckning eller från vad ?
Kan Du precisera födelseåren på barnen ( i st f att det nu står hur gamla de är ?  
Om man utgår från vederbörandes dödår i DB får jag ej dessa barn i samma ordning som Du ( under förutsättning, att jag valt rätt dödsnotis och om prästen skrivit rätt ).
Jag är just nu ej heller helt övertygad om att Sara Svensdotter och Nils Svensson inte ingår i syskonskaran. På flera av syskonens barn finns dessa och/eller deras respektive med som dopvittnen och så även på ett av Nils barn
Sven Svensson d.ä. i Grantinge. Omvänt finns även övriga syskon och/eller respektive med på Saras och Nils barns dop. Har svårt att förstå, att detta skulle vara ett sammanträffande även om Svensson/Svensdotter är vanliga namn.
Jag hittar ingenting om syskonen Per o. Mårten Svensson, som Du nämner.
Kan Sara o. Nils ha uteslutits från BOU pga någon familjekonflikt ( se notering nedan på Nils ) ?
Jag har nu följande på de uppräknade personerna utgående från deras dödsnotiser ( om jag valt rätt notis ). Det står ju bara t ex död 45 år gammal och då är det svårt att få fram exakta födelseår:
Torkel f ca 1738 d 1815 77 år gammal
Nils f ca 1739 d 1784 ( inte konstigt att han då ej redovisas om Bou är 1785 ) 45 år gammal
Sven f ca 1740 d 1819 79 år gammal
Sara f ca 1742 d 1826 83 år o. 7 mån gammal
Elna f ca 1745 d 1812 67 år gammal och
Påhl f ca 1771 d 1846 74 år gammal.
Tacksam om Du kan hjälpa mig med dessa frågor.
MVH Christer