NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-02-04

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-02-04
Skrivet av: Bengt Nordahl skrivet 1999-10-24, 16:40
Kråget är detsamma som Kågeröd. Namnet Mattis Forsman har jag sett, fast jag känner tyvärr inte till honom eller hans familj, men fr.o.m. 1769 upptas min och min frus ana Bonde Svensson (tidigare krögare i Böketofta) på gatuhuset Kågeröd 6, Gamla Kroget eller Pepparhuset (obs ej Pepparkakshuset).  Gatuhuset kallades 1670 Piperhuuset, troligen med anledning av att det varit bebott av en 'pipare' dvs flöjtist eller trumpetare, enl DAL (Dialekt- och ortnamnsarkivet i Lund). Det var det enda numrerade gatuhuset i Kågeröds lilla kyrkby och låg granne med prästgården. Det fanns även Nya Kroget eller Möllarps krog i denna by. Huset som liksom större delen av socknen ägdes av Knutstorp. 1842 överlät greve C Wachtmeister torpet Pepparhuset till att där inrättta en fast skola. Gavelrummet jämte kök och bakugn ansågs tillräckliga för lärarens behov, men övriga delar  av boningshuset revs och i dess ställe uppfördes en rymlig och ljus sal 12 alnar lång och 9 1/4 alnar bred af eke korsvirke med tegel under halmtak. Huset ersattes senare med en ny skolbyggnad på samma plats, men det har numera annan funktion.