NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 05 september, 2015

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 05 september, 2015
Skrivet av: Bengt Nordahl skrivet 2014-10-20, 17:20
Hej igen!
 
Ja, sonen Erich döptes 23/2 1690, och Christen och Johanna vigdes visst på mikaelidagen 29/9 som var en måndag 1790. De var dock säkerligen trolovade nar barnet föddes, vilket vid den tiden hade samma juridiska status som bröllop. Vigsel blev faktiskt inte obligatorisk förrän 1734. Vad jag kan se kyrktogs hustrun 20/9 Dn 5 post Trinitatis Introducerades Christen Erichs hustru i Simmelsberga. Detta brukade väl dock vanligen ske sex veckor efter födseln.
 
Det måste vara fel, att Johanna dog 1722. Hon begravdes på 4:e böndagen. Eftersom böndagarna  inte står i någon almanacka, har man vid DDSS inte lyckats bestämma dagens datum och istället skrivit 1/1. Jag har genom att googla på Allmänna böndagar  1661 - 1807 kommiit fram till att denna dag inföll fredagen 9/8 1723, då Christens hustru således begravdes. Christen måste som du skriver ha gift om sig med en Anna, för 8/5 1748 dog änkan Anna, och som anhörig upptas avlidne maken Christen Erichson Stätta.
 
Sonen Pehr kallades adelsryttaren Per Christensson Lundstätt vid vigseln i Ekeby 1724 och bodde då i Stättahuset på vilket namnet Lundstätt säkert syftade. Varför även Nils kallade sig Lundstätt eller Lundstedt som skrevs, vet jag inte. Pehrs son Påhl Persson Lundstedt var betjänt på Bälteberga och utsågs till klockare i Ottarp. Han gifte sig med en dotter till linnevävare Ludvig K?chler i Kågeröd. De hade en dotter Anna Christina Lundstedt som var gift med smeden Petter Ekblad (namn efter socknen), vars ättlingar i Danmark heter  Egeblad.
 
Kristina, jag betvivlar, att Bud Kar på Knudstrup  avser bödkare. Prästen Sthen Jacobsen var danskfödd och hade säkert i så fall använt det danska ordet. Det var nog ett kortare jobb Christen hade och avser väl som det står att han var budkarl eller budbärare, men vad kan det ha inneburit.
 
Olle Lundstedt har föresten med släkten i sin GullarpGenealogy.
/Bengt