NULL Skriv ut sidan - Nävlinge

Anbytarforum

Titel: Nävlinge
Skrivet av: Carina Månsson skrivet 2016-03-10, 11:45
Hej Birgit,
 
Visste väl att det skulle handla om Sven Månsarna! Är nog det jag lagt mest timmar på. Håller med dig om allt på nr 8 + att jag definitivt vill ha med Nils för han är min ana. De fick även ett dödfött barn 1700 och Else född och död 1714. Sen har jag lagt resten av Sven Måns-barnen på nr 5.
 
Har Sissa kanske varit gift tidigare med Lars? Ja, det tyckte jag också var en tänkbar förklaring. Om man tittar i jordrevningen 1671 så är där tillsatt nummer i efterhand på fastigheterna. Alla har fått nr utom Nils Pers och Per Måns som har en gård ihop. Det nr som saknas är 5. Följer man byn framåt så verkar inte det vara rätt utan de borde haft nr 13. Vem fanns då på nr 13 1671? Jo, där har man satt Lasse Svensson. Har använt jordrevningen mycket och i vissa socknar är numren en riktig sammanblandning så att man blandat 2 nr är inte omöjligt.
 
Tittar man sen på Kialt, där Sissas man ndm Måns Svensson kommer ifrån, så kan man ringa in i fadderskapen att Måns tycks vara ogift 1672-10-27 men gift senast 1677-11-01 då Sissa sannolikt är gudmor i Kialt. Då tyckte jag att det fanns en rimlighet i att Sissa först skulle varit gift med Lasse Svensson på nr 5 och som änka gift sig med Måns Svens. Men - varför finns det ingen son som heter Lars/Lasse någonstans då? När Sven Lars-Måns har dött får Sven Måns ta hand om barnagodset (1720 VT 176) och vill då ha hjälp av Annas bröder Sven och Jöns. Det vill de inte utan tycker att han ”är faderbroderen” och får fixa det. Står ingenting om att han bara skulle vara halvbroder. Har för tillfället gett upp och min Sven Lars-Måns är hos mig faderlös.
 
Sen kom du in på Bodarp, de har en son Nils som flyttar till Kvesarum 7 ”1715 juni Nils Olßon, en ung dräng ifrå Nefl. Sockn och Bodarp, som fick till hustru gl. Kärringen Bengta Anderße i Qwißerum”, S Rörum B1. Han gifter sig igen och blir min ana där. Har verkligen försökt bli klok på samröret mellan Nävlinge 5 och Bodarp. Rimligen bör det höra ihop med Ingar. Känner inte till hennes patronymikon men mantalslängden var ju intressant, vilket år kan den vara ifrån? Ingar har flera söner men inte hittat någon Lars.
 
Per Larsson i Kroksjö, gifter sig med ndm Svenne P:s dotter Gyred där och de blir svärföräldrar till Olofs och Ingars dotter Bengta. Men det stämmer ju att han kom 1692 med sedel från Nävlinge (N Mellby CI:1). Något tveksam till syskonskap mellan Ingar och Per, då skulle det bli kusingifte mellan Bengta och Svenne. Per och Gyred däremot har ju en son Lasse, och det finns definitivt en koppling mellan Per/Gyred och Bodarps-släkten. Det bör dock vara på Olofs sida, tex är Olofs syster i Lunnahöja gudmor.
 
Detta blev så klart inte mycket hjälp, men definitivt så är Sven Larsson och Sven Månsson en och samma person. Det är väl det enda jag är hundra på (också hans barn förstås).
 
Mvh Carina