NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-01-28

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-01-28
Skrivet av: Magnus Påhlsson skrivet 2005-12-27, 22:44
Hej Eira
 
Det var ett tag sen som vi diskuterade Lars Klingenberg under Rya (2003?) Jag har idag tillgång till Vedby C:1, vilket jag inte hade då, så här kommer sonen Lars notering i födelseboken:
 
1784
Lars
död 1784
Fierde Söndagen efter Påsk döptes Ryttaren Lars Klingenbergs son i Ishults bygge, namn Lars, född d.2 Maij, mater Kiersti Larsdotter 26 åhr. Suscept: Swen Tufwas hustru Karna i Hillarp. Testes Lage Påhlsson & Gudmund Nilsson i Ishult Pig: Nilla Andersdotter & Sissela Swensdotter i Hillarp.
 
I dödboken 1784 står följande:
Lars Dma 6 Post Trin: begrofs Rytt: Klingenbergs lilla Son i Ishultsbygge, blef död af oangifwen Siukdom d.11 Julij war 10 weckor gammal.
 
Jag vet inte om du har hittat rätt föräldrar till Kjersti Larsdotter men i mtl 1766 så återfinns under Ishult torparen Lasse Ohlsson med hustru och deras underåriga dotter Kjersti! Eftersom man i detta årets mtl skrev in alla barn, även omyndiga, så kan torparens dotter vara den Kjersti Larsdotter som senare gifter sig med Lars Klingenberg! (Tyvärr så har jag inga bevis...) Lasse Ohlsson står inskriven som kröplig och saknas i mtl 1775. Ej heller återfinns hans änka eller dottern Kjersti i 1775 års mtl.
 
Hoppas att dessa uppgifterna kompletterar lite av dina. Jag skriver igen om jag får fram något nytt.
 
Med vänliga hälsningar
Magnus Påhlsson
Rydsgård