NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-09-30

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-09-30
Skrivet av: Mikael Persson skrivet 2000-12-18, 00:26
Hej!
Jag har lite funderingar kring Per Svenssons i Maglaröd hustru Olu.
De fick 8 barn 1648-1666. (Den 'Lille Peder' som fick en son Bengt 1672 är nog en annan, kanske den Per i Maglaröd norregård som var fadder hos dem vid två tillfällen.) En av de 8 finns ej med i födelseboken, utan bara i dödboken 1662 när hon dör 3 år gammal.
Nu vid senaste anbytarträffen (28 oktober i Osby) så träffade jag en annan forskare som också har funderat på vem Olu var och varifrån hon kom. Han menar att hon hette Jonsdotter i efternamn och kom ifrån Svanshals, Osby. Så vitt jag förstod det så grundar han det på att hon bar barn till dopet åt flera av Jon Niklassons barn (dvs. hon bar JN:s barnbarn).  
Men OM hon nu var syster till dessa JN:s barn, hur kommer det sig att inte en endaste gång var det någon från Osby som blev anlitad som fadder till något av hennes barn?
 
Finns det något mer som bevisar eller åtminstone antyder att Olu hette Jonsdotter?
 
Förekom det ofta att det bara var ett syskon som var fadder åt de andras barn, och att de aldrig 'återgäldade tjänsten'? (Om någon enbart fick något enstaka barn så vore det kanske inte så konstigt om hans/hennes syskon aldrig hann bli faddrar i den familjen, men i det här fallet fick hon ju faktiskt 8 stycken!)
 
Är det någon som har uppgifter för Maglaröd ur skatte- eller mantals-längder?
 
Hälsningar
Mikael