NULL Skriv ut sidan - Verum

Anbytarforum

Titel: Verum
Skrivet av: Mats Pettersson skrivet 2016-02-29, 18:05
Hej Carina!
Referensen för Nils är (tror jag) Ivar Johansson: Familietavlor til Kyrkeherden N A Laurins Släkt, 1980 och Nils omtalas såhär av dansken: Nils åbo på Sandby nr 9, g. I m. Inger, II m. Pernilla
Finns ju på:  http://www.mindmate.dk/genealogy/aner.htm
Jag vet inte hur tillförlitligt det är, men på Nr 9 (3/8 mtl) finns 1742 en Pär Nilsson och i katekisationslängden 1710 finns en Nils Håkansson, hustru Pernilla och sonen Pål samt döttrarna Truen & Karna. År 1735 har Pål Nilsson tagit över nr 9 med Per som dräng.
Du får här nedan delar av en Exkurs om en Pål Håkansson-släkting som vi strök i min artikel: Amerikansk göingeättling blev ekonomipristagare 2013. (i Släkt och Hävd nr 2-3 2014)
Exkurs om Tulatorp och en göingsk riksdagsmannasläkt.
Tulson/Tulss Håkansson finns noterad som bonde i Tulatorp åren 1687-1716. Tulson Håkanssons fader var frälsebonden Haagen Sönnessen. Hustrun var Elna Daensdotter som härstammade från Tulatorp på mödernet. Hennes föräldrar var Dan Persson (f ca 1631 i Sparrarp) och Svenborg Tulesdotter (f ca 1645 i Tulatorp). Svenborgs fader var frälsebonden Tule Bentzen i Tulatorp, som före 1660 även kallades Torpet och av allt att döma fått sitt namn efter honom. Tule Bentzens fader är på 1650-talet noterad som Bent Jonssön i Tulatorp och dennes hustru Kiersten dog där i februari 1653. ”Thule Bendtzönn” (f. ca 1609) var brukare på en ”FierdingsGaarde i Wærum Sogn” enligt Decimantboken 1651 för Skåne, Blekinge och Bornholm (Skansjö/Tuvestrand, 2007).