NULL Skriv ut sidan - Verum

Anbytarforum

Titel: Verum
Skrivet av: Carina Månsson skrivet 2016-02-29, 20:04
Hej Mats,
Tänkte att du kunde fundera länge.... Jo, jag har sett de där katekis-sakerna, men jag förstår inte vad det är som gör honom till bror med Pål. De andra syskonen kan man knyta ihop med en massa bouppteckningar, fadderskap och lusläsning av kyrkböcker men ingenstans där dyker någon Nils upp. Men det är ju möjligt att Ivar har hittat det i någon dombok efter 1706, jag får väl tåla mig.
 
Det andra däremot var intressant. Även Tule i Tulatorp är min så där har jag också grävt. Håller med om att hans fader är Bengt och moder Kerstine, men var har ni hittat Jonssön? Den här Bengt vill jag sätta på något som kallades Bengtstorp vid denna tiden. Detta Bengtstorp tycks försvinna på 1660-talet när Mårten Bengtsson flyttar och sedermera dör i Ejratal (också min ana). Har funderat mycket på detta - har det brunnit eller bara fått nytt namn? Har fått för mig att det skulle kunna vara det som sedan blir Hagnarpstorp. Har du koll på hur Hagnarpstorp har uppstått?
 
Som syskon till Tule och Mårten vill jag även ha in Måns Bengtsson på Nedre Skeinge. Funderar även på Tor Bengtsson på Torstorp som möjlig bror, men han får vara i kulisserna just nu. Men då tror jag ju faktiskt att Bengt är den som namngav detta Bengtstorp och att Mårten övertog föräldrahemmet, eller? Vad vet du om detta gamla Bengtstorp? (vet att det finns ett annat i Gubbarp men det måste vara avsevärt nyare)
 
mvh Carina