NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 19 december, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 19 december, 2009
Skrivet av: KG Hidinger skrivet 2009-08-18, 13:54
Jag vill först säga att jag är en neofyt när det gäller släktforskning.  Men när man nu suttit och tittat igenom papper efter sina föräldrars bortgång har det kommit fram konstiga saker som man alltså inte längre kan få fram svar på då alla som har kunnat svara är borta.  Återstår att försöka följa spåret av papper som en människa lämnar efter sig.  Att jag är bosatt i Canada underlättar inte precis, men det tycks finnas duktiga människor villiga att hjälpa till.  Jag har faktiskt läst igenom hela blog arkivet om Algutsboda, men kanske lite naivt, inte funnit någonting om mina anfäder där, inte ens ett omnämnande av det torp de bebodde.
En mycket intressant fråga för mig rör sig kring min farfar som kom från Algutsboda.  Detta är vad jag vet idag,
Fff    Elof Nilsson f. 1850, födelseförsamling Algutsboda, Jordtorpare, Algutsboda (Kronobergs län, Småland) T. Källekulla
Ffm    Johanna Matilda Karlsdotter f. 9 maj, 1852, d. 24 juni 1928, Algutsboda (Kronobergs län, Småland) T. Källekulla
Ff   Karl Ludvig f. 5 oktober 1879, Algutsboda (Kronobergs län, Småland) T. Källekulla, , d. 7 mars 1954, Örebro, St Nikolai fs.
Har sett min farfar kallad Elofsson, Elovsson eller Nilsson.  Min farmor och farfar kallade sig Nilsson.  Informationen har jag funnit i Sveriges befolkning 1890. Jag vet att min farfar hade åtminstone en syster i livet, men hon måste vara född efter 1890, antagligen 1895-96.
De frågor jag ställer mig själv är,
Finns det ytterligare anor på fff och ffm sida att hämta i Algutsboda?  Deras syskon?
Finns torpet Källekulla kvar?  Var ligger (låg) det?  Vad var en jordtorpare?
Fanns det flera torp under Källekulla eftersom det finns två andra familjer under T. Källekulla i Sveriges befolkning 1890.
Hade min farfar andra syskon som kanske inte levde till vuxen ålder?
När lämnade min farfar Algutsboda och vart tog han vägen närmast?  (Han kom säkert till Örebro i början av 20-talet eftersom han gifte sig med min farmor i nov 1923.)
Familjetraditionen har att han var gift i Norge men omständigheterna där vet jag idag inget om.  Det är nästa utmaning.
Antagligen började han jobba på ett glasbruk i Småland.  Örebro var ju ända in på 60-talet landets skoindustristad och farfar arbetate som mängare på Vikings glasbruk i Örebro.  Viking tillverkade ju skokräm och även sina egna glasburkar!
All information emottages tacksamt!