NULL Skriv ut sidan - Gårdveda

Anbytarforum

Titel: Gårdveda
Skrivet av: Eva Bäckström skrivet 2015-03-16, 19:11
Jag har några frågor som bl a gäller ovannämnda familj i Basgärde. Ett av syskonen är min anmoder Annika Persdotter, född 1719-01-10 och som gifte sig i Gårdveda 1751-11-07 med Erik Jaensson Bäckman. Han var född i Gårdveda sn 1729-03-28 och son till Johan Håkansson Dahl och hustru Annika och där har jag tyvärr inget patronymikon. Både far och son var soldater, Erik benämndes senare även kyrkoväktare.
 
Det som jag funderar på är om Annika Persdotters far Per Håkansson i Basgärde kan vara bror med Nils Håkansson Rudman i Årena, gift med Sara Larsdotter Locke. Jag tycker att det finns en del som talar för det, bl a att Per och Kerstins dotter Sara bars av hustru Sara i Årena (Sara Larsdotter Locke?) vid dopet 1726. Och när Nils Håkansson Rudmans och hustru Saras son Petrus döptes 1719 fanns en hustru Kerstin i Basgärde som dopvittne.
 
Erik Jaensson Bäckmans far hette ju också Håkansson (Dahl som soldat). Han skulle också kunna vara en bror, men det är kanske mer tveksamt. Det skulle i så fall innebära kusingifte mellan Erik och Annika. Har försökt kolla upp faddrarna till deras barn och där finns några från Basgärde. Men Johans hustru Annika skulle förstås kunna vara från Basgärde, jag har ingen vetskap om var hon är född. Jag har hittat följande barn till Johan Håkansson Dahl och hustru Annika:
 
Annika, född 1719-06-02 i Lilla Bäckeby, där en av faddrarna är Hemming i Basgärde.
Kerstin, född 1724-01-18 i Bäckeby, död där 1725-06-27, och där är en av faddrarna Lars i Basgärde.
Kerstin, född 1726-03-23 i Bäckeby och där finns en piga Annika i Basgärde som fadder.
Erik, född 1729-03-28 i Bäckeby soldattorp.
Johan, född 1732-05-28 i Lilla Bäckeby.
Sara, född 1735-02-24 i Säfsjö (Gårdveda), död där 1741-10-18.
Carl, född 1738-04-14 (ingen ort angiven).
 
Erik Bäckmans hustru Annika Persdotter avled i Brogården av häftig feber 1781-06-24 och begravdes den 1 juli. Erik gifte sedan om sig 1785-10-30 med Cajsa Persdotter i Gårdveda. Med denna sin andra hustru fick han två barn. Erik Bäckman avled i Källehult 1801-12-04 och begravdes den 13 december.
 
Följaktligen undrar jag över eventuellt släktskap mellan i första hand Per Håkansson i Basgärde och Nils Håkansson Rudman, men är också intresserad av att få veta om även Johan Håkansson Dahl kan vara en bror till de båda andra.
 
MVH
Eva Bäckström