NULL Skriv ut sidan - Hakarp

Anbytarforum

Titel: Hakarp
Skrivet av: Sylvia Leijon skrivet 2015-10-05, 18:34
Pigan Stina Jonasdotter gifter sig med drängen Abraham Olofsson i Hakarp 1820-09-08 [Hakarp CI: 3 (1793 - 1860) AD bild 13, sid. 19]. Abraham sägs vara från Siringe och Sara från Hakarp.
Det visar sig att Abraham är född i Hakarp 1793-10-30 [samma volym AD bild 33, sid. 55], men han var tydligen dräng i Siringe Skärstads socken (F) vid giftermålet.
Sara hittar jag dock inte född på den dag som står angiven varje gång i Hakarps husförhörslängder och när barnen föds, nämligen 1789-03-29.
Så står t.ex. Abraham som dräng och Stina som piga i Baggarp, Hakarps socken, med angivande av deras födelsedata. Kanske var det där de träffades och blev förälskade! [Hakarp AI: 3 (1809 - 1829) AD bild 70, s. 127]. Jag har även letat på årtal runt 1789 men utan resultat.
Min tanke är då att hon kan vara inflyttad, men inflyttningslängd för åren före giftermålet finns inte för Hakarp.
Jag har då letat i födelseböcker för socknar runt omkring utan att hitta hennes födelse. Jag har letat i Skärstad, Lekeryd, Vireda, Öggestorp, Svarttorp, Jönköping Kristina (Jönköping Sofia saknar födelsebok för den aktuella tiden), Barnarp, Rogberga, Ödestugu och Forserum, alla i Jönköpings län, men hennes födelse finns inte där heller.
Nu kan ju datum vara felskrivet från början, och så har prästerna bara skrivit av från bok till bok.
Nu undrar jag om någon möjligen har denna Sara Jonasdotter i sin släktutredning och kanske funnit hennes födelse och föräldrar.
Annars kanske någon kan ge tips om hur jag ska kunna leta vidare.
 
Vänligen,
Sylvia}