NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 22.4.2002

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 22.4.2002
Skrivet av: Stig Karlsson skrivet 2001-11-09, 11:55
Hej Margit!
 
Din förfrågan om Ingrid Håkansdotter i Strängsmåla kom för snart ett år sedan, men jag kan inte se att du fått något svar på den i den här diskusionsspalten tidigare. Därför skall jag nu ge dig några upplysningar, som du kan spinna vidare på.
Om Ingrid Håkansdottervet jag följande: Hon var * 22/7 1762 i Ärnasjö, Älmeboda (Födelsedatum ej kollat i Älmeboda), d t Håkan Mattisson och Elin Gummesdotter.  
Ingrid föräldrar vigdes i L-ö 17/5 1761 och blev bosatta i Ärnasjö. Om Håkan vet jag inte mer än att hans mor totde ha hetat Kristina Jönsdotter, och att han dog innan 1765. Så vitt jag vet, var Ingrid enda barnet i detta korta äktenskap. Elin blev alltså tidigt änka, återvände till Långasjö och gifte om sig här 22/2 1765 med änkemannen Måns Nilsson i Råamåla, L-ö. Elin blev nu bodhustru på 1/8 mtl Råamåla och här växte naturligtvis också Ingrid upp. Utöver Ingrid fanns där tre barn från hennes styvfars förra gifte. Sedan fick Ingrid också 8 halvsyskon, varav dock två dog i späd eller ung ålder. Trots de många barnen var familjen ganska välbärgad. 1788 sålde Måns och Elin gården till sin dotter Kajsa och hennes man och tog själva undantag i Råamåla. Måns + 18/9 1792 av magplågor och Elin + 8/5 1813 av bröstkvav.
Elin * 18/10 1742, d t Gumme Gummesson och Elin Svensdotter från Brunamåla, Långasjö.
Så tillbaka till Ingrig Håkansdotter. Hon vigdes 1/11 1780 i L-ö med Abraham Andersson (ej Nilsson)* 20/1 1755, s t Anders Månsson och Katarina Håkansdotter från Strängsmåla, Långasjö. Anders och Ingrid övertog 1/8 Strängsmåla och fick 8 barn, varav 4 levde 1799. Din anfader Håkan är inte med bland dessa, men eftersom min uppföljning av långasjöfamiljerna slutar samtidigt som 1700-talet, förmodar jag att han var barn nr 9 och född på 1800-talet.
Har uppgifter om dina äldre långasjöanor i Brunamåla och Strängsmåla och återkommer om du så vill med dessa.
M v h / Stig