NULL Skriv ut sidan - Madesjö

Anbytarforum

Titel: Madesjö
Skrivet av: Ulf Johansson skrivet 2016-02-11, 19:21
Hej!
Tacksam för hjälp av följande: Cajsa Axeldotter föddes i Södra Örsjö, Madesjö den 27 dec. 1794. Hennes mor var Gertrud Svensdotter. Cajsa var s.k. oäkta. Bild 47 (Madesjö AI:4) resp. bild 94 (Madesjö AI:5) framgår att Gertrud även hade barnet Stina fött 1790. Sistnämnda bild är Gertrud född 175... Fortsätter man framåt till bild 215 (Madesjö AI:7) finns i Södra Örsjö en Gertrud Svensdotter född 25 febr. 1755. Denna Gertrud är änka.  
Min fråga är: vem var mor till Cajsa? Kan det vara sistnämnda Gertrud som föddes den 25 febr. 1755? Hennes far var i så fall Sven Lilja i Södra Örsjö och modern var Gertrud Persdotter. Vidare om det var denna Gertrud så gifte hon sig med båtsmannen Jonas Persson Cordell (Kardell) den 19 dec. 1780. Då borde Jonas ha dött (eller möjligen skilt sig från Gertrud) mellan åren 1781 och 1790 (då Gertrud fick den oäkta dottern). Har dock inte kunna finna när Jonas dog.
Tacksam om någon kan hjälpa mig med mitt problem, vem var Cajsas mor? Var det Gertrud född 25 febr. 1755 och när dog i så fall Jonas? (Fadern bortser jag från då det torde vara omöjligt att få fram vem han var.)
 
Med vänlig hälsning Ulf