NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 1.5.2002

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 1.5.2002
Skrivet av: Göran Johansson skrivet 2002-04-29, 23:48
Niclas Rosenbalck!  
 
Såg din obesvarade fråga av den 7 maj 2000 om Kopparfly. Hur har det gått? Har det blivit någon klarhet?
 
Jag har inget svar att bjuda på, men har egna anor i byn genom Maria Börgesdötter f. 1716-12-13 i Däsemåla, Madesjö sn. Hon var gift med bonden Jon Nilsson i Kopparfly vars ursprung jag inte känner till. Faddrar vid Maries dop var Jon Jonsson i St Idehult, Nils Larsson i Flyebo, h Lusse i St Gangsmad(!) och p Karin i Däsemåla. I St Gangsmad fanns bonden Nils g.m. Lusse, bonden Per g.m. Ingeborg. Denne Ingeborg kan möjligen vara identisk med Ingeborg Håkansdotter - Börjes Svenssons andra hustru.
 
Husförhörslängd 1728-1740 upptar i Däsemåla en bonde Börje med h. Ingeborg (båda utan efternamn). Namnen Marie Börjesdotter, Kerstin Börjesdotter och Per Börjesson förekommer också. Troligen barn till Börge. Svårt att säga om Börje i Däsemåla är identisk med Börje Svensson i Kopparfly.  
 
Frågan är om Börje Svensson kan ha lämnat Kopparfly och överlåtit gården till mågen Jon Nilsson och därefter flyttat till Däsemåla? Det är lite svårt att utläsa kronologin i husförhörslängden.
 
Jag har också en fragmentarisk notering hämtad ur S. Möres dombok 1682. Därav framgår att Nils Månsson i Kopparfly frågade om Håkan Gummessons fasters h. Karin Håkansdototters barn i (Vackamo?) är närmare i arvsföljd än halvbrodern Gumme Sunesson i (Berg?). Tyder på någon slags koppling mellan Algutsboda och Kopparfly. Nils Månsson redovisas i hfl 1728-1740som som (inhyseman) i Kopparfly.
 
Niclas eller någon annan som kan fylla på?  
 
Vänliga hälsningar
Göran