NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-03-08

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-03-08
Skrivet av: Elsie Olson skrivet 2004-03-07, 13:59
Madesjöforskare
 
Jag tar tacksamt emot alla tips ang. ”mysteriet” Israel Israelsson från Köpstaden
 
Här är de uppgifter som jag har;
 
Israel Israelsson vigdes 1756-11-07 med
Änkan Elin Andersdotter, född 1715-02-18 i Börseryd
(dotter till Gästgivaren Anders Claesson i Börseryd)
 
I dödboken 1805-04-17 står;
 
Gästgivaren Israel Israelsson i Börseryd av ålderdomskrämpor 84 år, vilket borde betyda att han var född 1721?
 
Men det verkar som om prästen inte heller var riktigt säker på hans födelseår, eftersom han i husförhörlängderna (Börseryd) antingen utelämnat det sista årtalet (172  d. 8 dec) eller också är det alldeles svart, så att det inte går att tyda. Datumet är i detsamma, 8 december.
 
Anledningen till att jag själv tror att han också var en son till Israel Svensson och Maria Philipsdotter i Köpstaden har jag baserat på följande;
 
1. Israel Israelsson och hustrun Elin, förekommer upprepade gånger som faddrar/dopvittnen både till Per Israelssons och Olof Israelssons barn, samt även till Olof Israelssons barnbarn.
 
2. Om man tittar på listan över Israel Svensson och Maria Philipsdotters barn (se ovan, bif av andelo) Är det mellan sonen Olof, född 1716 och sonen Per (f.1718) 2 år, därefter kan man konstatera att det är en lucka på hela 7 år ?? mellan sonen Per Israelsson, född 1718-11-04 och dottern Maria Israelsdotter, född 1725-01-20, varefter det är 3 år mellan Maria och sonen Per född 1728 och dottern Kirstin född 1731 och 1 år mellan henne och sista dottern Kierstin född 1732. Nog verkar det konstigt  att de inte skulle ha fått något ytterligare barn mellan åren 1719 och 1724? Men varför saknas i så fall Israel Israelssons födelsenotis?
 
3. Visst var det väl också ganska vanligt att man döpte åtminstone en av sönerna till faderns förnamn?
 
Skulle också gärna vilja ha ytterligare uppgifter om Elins far; Gästgivaren Anders Claesson.
 
Mvh/Elsie Olson