NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-06-12

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-06-12
Skrivet av: Maud Svensson skrivet 2004-06-08, 00:16
Men om det - vilket jag förmodar - är sina anor Pernilla söker och Gustaf Mauritz Eugen är den tidigast kända anan, så är det för Pernilla av högsta intresse vad som eventuellt finns noterat om hans fader i Sollefteå födelsebok.  
 
Jo, nog är det jag som är kvinnan som under Pernillas efterlysning under Dalarna lämnat uppgifter från Arkion 1900 och som nogsamt poängterat deras osäkerhet.
 
Pernilla, om jag anat att du inte skulle följa mitt råd att kontrollera med födelseböckerna hade jag avstått från att lämna dig uppgfterna. Nu rusade du direkt till Madesjö - och får nya, mer eller mindre osäkra uppgifter.
 
Om du vill försäkra dig om en korrekt antavla måste du själv söka i de säkra källorna, det vill säga i första hand kyrkböckerna. Om du inte vet hur man går till väga finns utförlig information med litteraturtips på Rötters hemsida. De uppgifter man kan finna i diverse andra- och tredjehandskällor (som Arkion) kan vara användbara som söktips, men de ska betraktas som högst osäkra intill de kunnat vidimeras eller vederläggas i originalkällorna.