NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-12-19

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-12-19
Skrivet av: Rolf Andersson skrivet 2005-11-24, 17:07
Så här skriver Crister i sin kommentar (http://www.genealogi.se/nysid05/news0070.htm) (med rubriken Redigering - inte censur på Porträttfynd!):
 
Tyvärr verkar det inte spela så stor roll vad man gör, det är alltid någon som har synpunkter på detta. För att klara sig helskinnad ska man uppenbarligen inte göra någonting. Det är kanske därför många undviker att över huvud taget läsa eller göra inlägg i Anbytarforum. Det också därför som meddelanden till redaktören ska göras via mejl eller via telefon. Jag har inte tid att följa debatterna på Anbytarforum.
 
Jag trodde i min enfald att beslutet om städning skulle vara uppskattat. Men, när nu ett generalgrepp äntligen tas på det så sorgligt missskötta Porträttfynd blir det tydligen också fel. Några väljer att angripa också detta initiativ. Man kan tro att världen håller på att gå under.Ska man behöva läsa sådant i en officiell kommentar från Sveriges Släktforskarförbund (som det faktiskt är när redaktören uttalar sig i sin egenskap av redaktör för Förbundets nättidning), när läsare har synpunkter på vad som händer och sker?
 
Den 'argumentationen' känner vi igen från Cristers tid som vanlig skribent här i Anbytarforum. Den som då inte alltid tyckte att vad far gjorde var rätt, utan dristade sig att ha en egen åsikt, var en gnällspik. Men borde man inte kunna begära ett annat tonläge från Rötters redaktör än detta à la prinsessan på ärten i sandlådan?
 
För att travestera Cristers egna ord (För att klara sig helskinnad ska man uppenbarligen inte göra någonting): För att klara sig från herr redaktörens citronkommentarer, så ska man uppenbarligen inte säga någonting...
 
Ingår det f.ö. i redaktörens arbetsbeskrivning att han ska baktala det forum han har det övergripande ansvaret för?:  
 
Det är kanske därför många undviker att över huvud taget läsa eller göra inlägg i Anbytarforum.Man tar sig också för pannan av en annan orsak när man läser Crister kommentar. Där står bl.a.:
 
Någon enstaka person har missuppfattat uppmaningen att beskriva bilderna. Texten ska givetvis vara till för att underlätta identifieringen. Att beskriva en bild med 'okänd man med armarna i kors', eller 'okänd man med mustasch', är för mig inte särskilt underlättande för identifieringen. Inte heller omfattande beskrivningar av de möbler som förekommer på bilden. Det räcker med att titta på bilden!Det räcker med att titta på bilden! Men snälla nån...! Det gäller ju att hitta bilden! Därför finns (som med all önskvärd tydlighet framgår av tidigare inlägg) dessa onödiga kommentarer - för att underlätta sökningen i databasen!
 
Denna nödvändiga städning av irrelevanta kommentarer må vara ett brott mot upphovsrättslagen, men... Det är värre än ett brott - det är en dumhet!