NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 07 november, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 07 november, 2009
Skrivet av: Göran Johansson skrivet 2009-11-02, 02:03
Birgitta, hur tror du det gick till i praktiken när husförhörslängderna upprättades? Frågade prästen sina församlingsbor om födelsenummer när alla samlades till ett husförhör eller satt prästen hemma i sin kammare och ritade upp sin tabell och fyllde i födelsedata? Jag antar visserligen att bönderna kände till när de var födda. Men troligen hämtade den präst som jobbade i socknen vid varje husförhörstillfälle hämta födelsedata ur födelseböcker som skrivits av flera andra präster.  
 
Under den tid som vi talar om mellan ca 1690 - 1755 fem olika kyrkoherdar. Kan man då inte påstå att födelsedata i husförhörslängder är lite mer sekundära än de som finns i födelseböckerna.  
 
Om man hypotetiskt antar att Petrus Naesman upprättar en ny husförhörslängd 1755. I Örsjö vet han att det finns en Lars Svensson och dennes hustru Karin Jonsdotter. Vad han däremot inte vet är när de föddes. Antag då att han precis som vi tog fram födelseboken och kollade vad hans företrädare hade skrivit om personerna ifråga men att han råkade välja fel personer och därmed fel födelsedata.  
 
Jag tycker att skillnaden mellan åldersuppgifterna i AI:2 och AI:3 ifråga om Lars Svensson och hustru Karin är lite väl stora. Om du gör samma jämförelse för andra personer så tycker jag så där i all hast att det stämmer bättre. Det blev långt och kanske lite krystat men jag hoppas att du förstår vad jag menar.
 
1676-1693 Nicolaus Brodderi Bruun  
1693-1711 Nicolaus Braun (Brauner)  
1712-1738 Nils Sandberg  
1739 Carl Bechstadius  
1741-1755 Petrus Naesman
 
Häslningar
Göran