NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 07 september, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 07 september, 2010
Skrivet av: Lars Skillius skrivet 2010-08-30, 08:10
Per
 
Knipsmeden Johan Pettersson Horn var född 1770-06-15 i Lessebo, Hovmantorps s:n. Han var son till mjölnaren Petter Hansson och hans hustru Katarina Larsdotter.  
 
Jag har Johans anor i ett par generationer, däribland hans farfar mjölnaren Hans i Lessebo. Om du kontaktar mig så får du dem.
 
I en osignerad artikel i Smålandsposten 1962-04-19 kunde man läsa: Då den värmländske brukspatronen Daniel Schröder år 1728 kom för att övertaga sitt nyförvärvade bruk Lessebo, hade han i sitt sällskap en värmlänning vid namn Hans Horn av vallonsk härkomst. Men jag tvivlar på att detta är korrekt. Det förhållandet att namnet Horn förekommer i de trakter patron Schröder lämnade är ju inget bevis. Och om Schröder behövde yrkesfolk i Lessebo så borde det väl i första hand vara sådana som var förtrogna med järnproduktionen, masmästare och liknande. Det rådde förmodligen inte brist på mjölnare i Lessebo. Slutligen har jag inte funnit något efternamn på mjölnaren Hans.  Vad jag kan finna var det först Johan och hans bröder som tog sig namnet Horn.  
 
Med sensommarhälsningar i höstvädret
Lars