NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 06 mars, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 06 mars, 2014
Skrivet av: Andreas Rasmussen skrivet 2013-12-30, 14:40
Hej.
 
Jag söker födelseuppgifter och föräldrar till Johan Pluto (har sett en uppgift att han hette Olofsson, tror det var på centrala soldatregistrets hemsida, men kan nu inte hitta uppgiften) och hans hustru Stina Gummesdotter. De gifte sig 13/11 1807 i Madesjö socken, då han kallas Soldaten Johannes Plato (han skrivs dock alltid annars Pluto) och uppges komma från Algutsboda socken, och hon nämns som Pig. Stina Gummes dotter i Elmberg. Det är väl identiskt med Elmeberg i Madesjö socken. Johan Pluto var soldat för Maskummeberg i Algutsboda socken, men blev avskedad p.g.a. en avskjuten hand (enl. husförhörslängden för Trollagärde i Algutsboda socken). Paret bosatte sig sedan i backstugan Stupan på Trollagärdes ägor, Algutsboda socken. Där avled Johan Pluto 19/3 1852, och hustrun Stina Gummesdotter 10/2 1839. Båda anges i Algutsboda husförhörslängd vara födda 1786 i Madesjö socken, men jag kan inte hitta Stina Gummesdotter där, och det finns många Johan/Johannes födda där, och jag hittar inga bevis för att det är rätt person.
 
Är mycket tacksam för hjälp!
 
MVH Andreas