NULL Skriv ut sidan - Efternamn för oäkta barn

Anbytarforum

Titel: Efternamn för oäkta barn
Skrivet av: Anne-Lee Wilson skrivet 2006-10-16, 05:06
Victoria,
 
Jag vet inte vad som hande pa baten, jag har bara uppgifter ifran Genline om hans emigration,vet inte hur jag kan fa fram mer info om en emigration ar 1886 an det jag redan har(se mitt tidigare inlagg).
Jag tror att nagon,nagon gang for langesedan,forsokt finna honom i amerikanska censusen men det finns ju ingen census ar 1890 och ar 1900 var det tydligen ingen som fann honom (antagligen ett FOR vanligt namn eller kanske bytte han efternamn igen,vem vet!)
 
Ingela,
 
Tack for dina synpunkter!
Carolina var ju tydligen redan gravid da hon flyttade ifrån Älmeboda till Malmö 3 May 1867 (eftersom sonen foddes 23 Jan 1868,8 manader och 20 dagar exakt efter flytten)men kan hon redan sa tidigt ha vetat att hon var gravid?
Jag tvivlar pa det.
Hon kan ju ocksa ha blivit gravid omedelbart nar hon kom till Malmo (om hon fodde tidigare an planerat)!!
Jag har inte Genline nu sa jag kan inte kolla om det bodde nagon drang vid namn Gustaf dar Carolina befann sig innan hon flyttade ifran Almeboda.
Jag vet att hennes foraldrahem var i Kållebo Västregård, Älmeboda, Kronoberg Län men om det var sista platsen hon bodde pa innan hon flyttade till Malmo vet jag inte.
Jag vet ej heller vad hon gjorde i Malmo eller var i staden hon bodde.
Jag forstar inte varfor jag har uppgifter ifran Genline att Frans Gustaf blev lamnad hos sin morfar men inte angaende vart modern Carolina tog vagen!!??
 
Frans Gustafs mormor hade en bror vid namn Gustaf Magnusson som emigrerade ifran Tingsås(G) till Amerika 25 Apr 1885 (har ej funnit hans emigration) ,Frans Gustaf emigrerade ju 11 mar 1886, kan han mojligen ha flyttat till denna familj(eller till nagon av Gustafs barn)och tagit efternamnet Gustafsson pga det???
Gustaf Magnusson
F.15 Aug 1835,Älmeboda(G)
Han var dömd för snatteri, kanske anledningen till att han ville emigrera!?
Han flyttade ifran Almeboda till Linneryd 1850.
Flyttar sen till Öfvra Källehult,Tingsås församling.
Bor 1859 där (GID:844.19.33900)
Husförhör, sidan 11.
Det ar sista uppgiften jag har om honom och hans familj innan hans emigration.
Han emigrerar med hustrun:
Christina Johansdotter f.25 Apr 1829,Linneryd(G)
Vissa av deras barn emigrerade innan dem:
 
Johanna Charlotta Söderling (född Gustafsdotter)
F.13 Mar 1858,Tingsås(G)
Hon ska ha emigrerat med sin son( Carl Gustaf Herman f.1881)21 Aug 1884,ifran Södra Sandsjö till New York. Jag kan ej finna kallan just nu.
Troligtvis maken (han hette Johansson Söderling i efternamn i husforhoren i Sverige):
En Frans August Johansson  (inhys.man,27 år)ifrån Sandsjö reser 6 April 1882
Med destination Wyoming, Minnesota.
Biljettkostnad:200 Kr.
GID:1452.29.45000
Kostade verkligen en biljett 200kr for en enda person eller betalade han for fler biljetter???
 
Augusta Mathilda Gustafsdotter
F.24 Sep 1859,Öfvra Källehult,Tingsås(G)
Emigrerade ifran Tingsås till Amerika 24 Apr 1879.
Destination okand.
 
Frans Wilhelm Gustafsson
F.3 May 1861,Öfvra Källehult,Tingsås(G)
Emigrerade ifran Tingsås till New York City 19 Apr 1883.
 
Ida Karolina Gustafsdotter
F.2 Mar 1865,Torp Bäckedal 67,Öfvra Källehult,Tingsås(G)
Emigrerade ifran Tingsås till Amerika 9 Apr 1883,destination okand.
 
Alla dessa personer ar forsvunna for mig i Amerika, precis som Frans Gustaf,men tanken pa efternamnet Gustafsson och denna diskussion har fatt mig att forsoka pa nytt nysta i denna sida av min slakt!
Jag hoppas for allt i varlden att Gustaf inte gjorde sin systers dotter(Carolina)med barn!!
 
Problemet med att inte vara fast vid sitt efternamn verkar vara en global(eller europeisk???)mentalitet.
Se bara pa alla dessa emigranter i Amerika(inte bara ifran Sverige, jag har tex. forskat mycket pa min amerikanske makes sida med anor ifran Irland, Skottland,Tyskland mfl. lander)det finns sa mycket stavningar pa alla att det ar svart att veta ursprungsefternamnet nar man forskar bade bakat och framat i tiden.
Jag tycker dock att det ar valdigt intressant med
alla dessa olika fornamn och efternamn man stoter pa i sin egen och andras slaktforskningar!
 
Mvh,
Anne-Lee.