NULL Skriv ut sidan - Fabrikören Rudolf Emil Sjöberg från Kalmar

Anbytarforum

Titel: Fabrikören Rudolf Emil Sjöberg från Kalmar
Skrivet av: Helene Jorsell skrivet 2011-09-22, 12:46
Johan! Vad du har hävdat eller inte hävdat må andra avgöra. Ursprungliga frågeställningen i denna tråd som helt oförklarligt raderades:
 
Postat måndagen 19 september 2011 - 18:28     
 
Min morfars farfar, fabrikören Rudolf Emil Sjöberg, föddes i Kalmars stadsförsamling den 15 juli 1838. Jag söker nu information om hans föräldrar (samt, om möjligt, deras respektive föräldrar) och deras födelseår och födelseplats, för att vidare kunna utreda hans anor. Jag har i nuläget inte tillgång till något program som vidare möjliggör forskning vad hans släkt anbelangar, men har ej heller dessförinnan funnit någon vidare information om föräldrarna. Eventuella upplysningar om Rudolf Emil Sjöbergs syskon vore också roligt att få reda på, om sådana funnes!
 
Vänligen
Johan Lindberg
 
Jag svarade på detta inlägg i tron att Rudolf Emanuel 'Emil' Sjöberg verkligen var din morfars farfar. Samma inlägg råkade försvinna.  
 
Därefter kom följande från dig:
 
Postat måndagen 19 september 2011 - 19:13       
 
Hej Helene!
 
Tack för dina snabba och utvecklande svar! Jag undrar om det står någonting om föräldrarnas födelseorter (vilket kan göra det lättare för mig att forska vidare längre bak!) och i så fall också eventuellt födelseår. Min morfars farfars mor var 32 år när Rudolf Emil föddes och måste då ha varit född 1805 eller 1806 - men fadern?
 
Vänligen
Johan Lindberg
 
Jag svarade dig då enligt följande:
 
Postat måndagen 19 september 2011 - 19:23    
   
För att få reda på föräldrarnas födelseorter och deras födesledatum måste du i första hand kika i Hfl för Kalmar stadsfs under den aktuella perioden men innan man hoppar direkt på föräldrarnas födelseuppgifter bör man bekräfta varje led genom att kontrollera ovanstående uppgifter mot ett original (en CD-skiva är en avskrift och en 2:a-handskälla).
 
Och plötsligt försvann även denna fråga från dig postat måndagen 19 september 2011 - 19:13.  
 
Men jag får väl sätta på mig dumstruten som trodde på dig när du skrev att Rudolf Emil Sjöberg var din morfars farfar.
 
 
 
Helene
 
(Meddelandet ändrat av hjor 2011-09-22 12:48)
 
(Meddelandet ändrat av hjor 2011-09-22 12:57)