NULL Skriv ut sidan - Hittar inte Gumme Danielsson - Långasjömåla

Anbytarforum

Titel: Hittar inte Gumme Danielsson - Långasjömåla
Skrivet av: Linda Mattisson Olsson skrivet 2012-06-01, 16:02
Hej Roger och Nils Olov!
Tack Roger. Det låter bra  
Nils-Olov: Han dyker upp i Gummagölsmåla 1712 då hans första barn föds. (Bräkne-Hoby CI:2 (1703-1720)sid 205 AD) Det är tvillingar, Knut och Johannes men de dör dessvärre bägge samma år. Hans hustru heter Kierstin Månsdotter. De får 3! tvillingpar mellan 1712 och 1718. Endast två av barnen överlever. Johannes (senare kallad Jonas) Gummesson född 1714 som blir bonde i Belganet och hans yngre bror, Sven, född 1718 som jag har lite sämre koll på.
Bland faddrarna (Jonas dop, Bräkne-Hoby CI:2) den 2 januari 1715 hittar jag Botel Arvids från Grönadal i Tingsås socken som jag antar är Botel Månsdotter gift med Nils Arvidsson, Grönadal. (Funderar på om det kan vara Kerstins syster)Jag hittar också en Per Månsson Långasjömåla, Tingsås socken. (en bror?)
Jag har till och från under flera år letat efter Gumme Danielsson men inte hittat några spår bakåt, gissa om jag blev uppspelt när jag läste Rogers lista över vigda i Långasjömåla och sedan kunde konstatera att det ligger ett knappt stenkast från Gummagölsmåla och Norra Belganet  Nu försöker jag knyta ihop säcken men har inte lyckats än så länge. Har du kanske någon idé om var jag kan leta?
 
mvh
/Linda