NULL Skriv ut sidan - Johan Djurman & heroiska hustrun Christliebina Victoria Kapphun

Anbytarforum

Titel: Johan Djurman & heroiska hustrun Christliebina Victoria Kapphun
Skrivet av: Per Starbäck skrivet 2015-08-09, 16:58
I Tjenstemän wid Församlingarne och Lärowerken uti Kalmar stift, även kallad Clerus Calmariensis, skriver N. I. Löfgren (sidan 82) om en Christliebina Victoria Kapphun att hon är dotter af Majoren vid Wendes Artilleri Kapphun och Enka efter Major Johan Djurman i Stojby. Hon var ett heroiskt fruntimmer som, klädd i karlkläder och artilleri-mundering, följt sin förre man i åtskillige campagner.
 
År 1738 gifte hon om sig med kyrkoherde Nicolaus Starbeck, vilket är såväl min koppling som skälet till att Löfgren tar upp henne. I vigselboken då [color=119911]Ryssby C:3 (1726-1764) Bild 17 / sid 25 (AID: v47049.b17.s25, NAD: SE/VALA/00312)[/color], stavas efternamnet Capphan.
 
Vet nån mer om detta par Johan Djurman & Christliebina Victoria Kapphun/Capphan? På ljungbykompani.se hittade jag en ansedel för en major Johan Djurman i Djurarp, Annerstad. Inget sägs om Christliebina eller om Stojby där. Stojby antar jag är Stojby i Gårdsby socken.
 
(Meddelandet ändrat av pst 2015-08-09 17:02)