NULL Skriv ut sidan - Kyrkoherde Laurentius Andreae i Barkeryd, död 1609

Anbytarforum

Titel: Kyrkoherde Laurentius Andreae i Barkeryd, död 1609
Skrivet av: Calle Lindström skrivet 2000-06-13, 22:32
Hejsan Olle, nu har jag inte direkttillgång till HM, men i mina anteckningar från HM finner jag följande: Laurentius Andreae d.y.  (d 1641) var son till sin föregångare, Laurentius Andreae d.ä.(död 1609). Övertar enligt herdaminnen 1610-05-10 prästgårdens inventarier.
Enlgt HM gifter sig Laurentius d.y. med Elisabeth, troligtvis prästdotter från Gränna. Mina anteckningar från HM är här något oklara men jag tror med stor säkerhet att det i HM står att hustrun Elisabeth tillsammans med sina syskon kallar sig Floijerus. Denna sista uppgift är jag dock som sagt inte säker på. Det finns en indikation i dina uppgifter om gårdsförsäljningen i Barkeryd till Lars Andersson/Flojerus. I så fall säljes gården troligtvis till en bror till Lauretnius d.y. hustru (?). Köparens namn Andersson/Flojerus indikerar även kopplingen till Gränna och kh Andreas Petri.
 
En av av Laurentius d.y. döttrar, Brita, gifter sig med stadsfogden i Jönköping, Anders Nilsson. Dessa är föräldrar till kh i  Jönköping Nils Juringius. Nils/Nikolaus Juringius son Hans Juring, räknas som stamfar till den adopterade ättegrenen av Billingsköld, enligt Elgenstierna.
Med hälsningar,
Calle