NULL Skriv ut sidan - Livstidsdömd smålänning död.

Anbytarforum

Titel: Livstidsdömd smålänning död.
Skrivet av: Per skrivet 1999-12-01, 00:16
Svensk kriminalvård i sin blomstring! Det kunde tydligen bli livstids fängelse för stöld av bräder, absurt. 
I min egenskap som lasarettsarkivarie för något år sedan hittade jag handlingar från början av 1900-talet, handlingar som avslöjade att Karlskrona lasaretts syssloman stal cirka 10.000 kronor ur lasarettskassan samt klippte och klistrade i bokföringen för att dölja tillgreppet. Själva gripandet av sysslomannen blev dramatiskt. Brottslingen reste hals över huvud till Skåne för att där gripas av den lokala ordningsmakten. Väl tillbaka i Karlskrona dömdes sysslomannen till straffarbete i 4 år. Väl ute fyra år senare är sysslomannen knäckt till den fysiska hälsan och avlider en månad senare i myocarditis (hjärtmuskelinflammation). Med andra ord blev det ett dödsstraff för förskingringen av lasarettets penningar.
Min mormors morbror hamnade inför Visby rådhusrätt 1892 - 13 år gammal - för att han tillsammans med ett grabbgäng länsat butiker och stadshotell i Visby på sprit, tobak, böcker leksaker mm. Pojkarna var minderåriga och dömdes till aga i hemmet samt böter. Tack vare den nya strafflagen från omkring 1890 slapp de hemmet för vanartiga barn. 
Släpp fångarne loss!
Per