NULL Skriv ut sidan - Småländsk Emigration/Immigration

Anbytarforum

Titel: Småländsk Emigration/Immigration
Skrivet av: Uffe Erlandson skrivet 1999-08-10, 14:26
Var/hur kan man ta reda på varifrån (hamnarna) folket i Kalmar län emigrerade respektive immigrerade? Min farfars far Axel Albert Erlandson föddes 20 februari 1870 i Karstorp, Döderhult, fick en dotter Olga Ingeborg 23 september 1900 och min farfar Ernst Georg Albert 19 december 1901. Axel Albert emigrerade sedan till Amerika - enligt uppgift - 26 februari 1904 från Skrika, tillsammans med sin svåger Gustaf Teodor Erlandson (Ja, samma efternamn).
 
28 april 1905 återkom så Gustaf Teodor, men Axel Albert inte förrän 11 mars 1907, enligt uppgifter jag fått. Mitt problem är att farfars bror Nils Axel Ivar föddes 10 februari 1907, alltså FÖRE Axel återkom. Nu är detta väl inte så ovanligt i och för sig, men kan det vara så att även Axel Albert återkom i april 1905, men skrevs inte in i böckerna förrän 1907? Inget tyder på att familjen var med i Amerika, ej heller är det kännt inom släkten, vare sig här eller andra kvarvarande i USA.
 
Därför försöker jag ta reda på vilka hamnar som kan vara aktuella, för att den vägen söka efter passagerarlistor, och på den vägen lista ut ifall Nils Axel Ivar är en halv- eller helbror till min farfar.
 
Emigrations- och immigrationsdatum från PLF i Oskarshamn.
 
Samtliga inblandade är numera döda, den senaste -farfar - 1984, så den vägen är det stängt.
 
Så; är det någon som känner till de vanligaste hamnarna för Döderhults/Fliserydsborna?