NULL Skriv ut sidan - Småländsk Emigration/Immigration

Anbytarforum

Titel: Småländsk Emigration/Immigration
Skrivet av: Per Johansson skrivet 2013-05-26, 12:54
Jag söker information om min mormors mormor, Ingrid Kajsa Carlsdotter, född i Moheda den 22 april 1848, som flyttade till Danmark den 24 dec 1878, med ankomst till Sölleröd sogn den 15 jan 1879. Vid folketaaellingen 1880 tjänstgjorde hon på en gård i Roskilde amt. Sedan försvinnter alla spår. Jag har hittat ett tips i Ancestry som tyder på att hon skulle ha dött i USA, men törs inte lita på det förrän jag vet källor till utvandringen. Jag undrar om hon har utvandrat till Amerika, eller om hon har återvänt till Sverige? Hennes dotter Helena Carlsdotter (ibland Petersson), född den 11 april 1872 i Skatelöv (ofta felaktigt angiven som född i Aringsås), har sedermera återvänt till Sverige och finns i Aringsås 1888, enl Kronberg, Aringsås, Inflyttning, 1884-1894, BI:2. Hon skall ha flyttat in i Aringsås från Wexiö den 25 nov 1888, men utflyttning från Växjö har jag inte kunnat finna. Har någon informationer dels om Ingrrid Kajsa Carlsdotter, dels om Helena Carldotter (ev Petersson), så vore jag mycket tacksam.