NULL Skriv ut sidan - Soldatforskning i Småland

Anbytarforum

Titel: Soldatforskning i Småland
Skrivet av: Inge Ledje skrivet 2009-06-17, 19:26
Hej Lennart.
Rn av mina anfäder var fältväbel på Änganäs.
Jag kan därför inte låta bli att sända Dig nedanstående.
 
 Mvh
Inge
 
Birgittadagen 1996 kom min hustru Iris och jag, Inge Ledje, på vägen mellan Eksjö och Sävsjö. När jag såg skylten med Norra Sandsjö kyrka mindes jag att det var där Jonas Jacob Burman föddes. Vi stannade vid kyrkan. Jag gick runt och letade efter gravstenar med namnet Burman eller gården Änganäs. Iris talade med en kyrkvaktmästare, Robert, som på vanligt småländskt vänligt sätt tog fram ett register över alla gravstenar. Ingen Burman.  
Däremot var den förre landshövdingen i Kronobergs län, Torvald Bergqvist begravd där. När vi skilts åt vände jag mig om och ropade en fråga: Är kyrkan öppen? Nej, men jag öppnar den gärna.  
Jag skall inte försöka beskriva kyrkan. Den måste ses. Medan vi stod där och beundrade takmålningarna, frågade jag om Robert visste var Änganäs låg. Ja visst. Där bor Olle i Änganäs. Han var kommunalråd före sammanslagningen. Och vi fick en ordentlig beskrivning. Vi fick köra tillbaka ca 7 km mot Eksjö, ta in mot Krokås och efter ca 3 km på den vägen stod det Änganäs 1 km. Gården ägs i dag av Olle Johansson, Änganäs Norra Sandsjö, 57191 Nässjö, tel. 0380/72029. Det är hans föräldrahem. Fadern friköpte gården på 1930-talet från kronan och han upplyste om att det var ett gammal fältväbelboställe. Gården är mycket  välskött och man känner historiens vingslag eftersom där fortfarande finns byggnader från 1700-talet.