NULL Skriv ut sidan - Tjust- & Tunaläns härader - anor bortbytes!

Anbytarforum

Titel: Tjust- & Tunaläns härader - anor bortbytes!
Skrivet av: Pernilla Bollman skrivet 2000-08-23, 12:52
Hej Carl-Fredrik,
Oj, så glad jag blev för denna respons på mitt inlägg ! Här var det många nya spännande uppgifter dessutom.
1) Henrik Månsson föddes alltså 14/6 1719. De uppgifter jag har om honom har jag fått av Bertil Selerud, vars hustru och jag tydligen delar en del anor i Hjorted (fam. Mjösberg). Vidare att han var gift med Sara Trulsdotter f.1717. HM död av brännsjuka 1789-06-03 i N. Spjuthult, och Sara död av gulsotsfeber 1793-07-27 ibm, 77 år gammal. Barn: Elisabet 1743-01-26, Anders 1744-08-03, Jöns 1748-02-21, Nils (min ana) 1751-05-21, Måns 1753-12-13, Anders 1755-01-19, Henrik 1757-04-10, Margareta 1762-05-21. Samtliga födda i Rumhult. Sonen Nils gift 1776-11-03 med Maja Nilsdotter f.1752-01-10 (vet ej var). De får bl.a. sonen Nils f.1784-12-06, som blir livgrenadier Mjösberg, gift 1804-04-22 med Susanna Jaensdotter f.1780-12-10.  
2) Sven Månsson; jag har aldrig varit i befattning med Odensvi i min släktforskning. Det var bara en tanke som slog mig att han kunde vara född där.
3) Brita Jönsdotter; uppg. jag har om henne och hennes familj meddelade av Roger Olofsson, Västervik. Steenfred är en son, f.1665-08-13 i Björkhult. Jag har aldrig sett detta namn förut. När det gäller regler kring namngivning (som jag inte vet annat om än det jag observerat själv) verkar det som att dessa varierat regionalt i landet ? I Ångermanland/Jämtland där min mormors släkt levde ser det ut som att de första barnen alltid fick namnen efter sina mor-och farföräldrar, levande eller döda, och även långt fram i tiden. Detta var alltså inte fallet i östra Småland vid denna tid ? Intressanta funderingar kring hennes ursprung. Kan bli svårt att etablera med absolut säkerhet vem som var hennes far ?
 
Ytterligare ett par frågor:  
Anders Wilhelm Pettersson (min fm ff) f.1835-03-09 i Hagen, son till Petter Nilsson (skomakare) och Greta Larsdotter (källa:PLF). Vet ngn var dessa kom ifrån ? På ngt sätt har jag tidigare missat Anders Wilhelm i fb, medan jag funnit hans h Anna Lovisa Mjösberg f.1845-03-01. Dessa två var baptister från ca 1875, de flyttade en del fram och tillbaka mellan Västrum och Misterhult men levde sista delen av sina liv i Böda på Öland. Lovisa dog där 1928, Anders antagligen före 1923. Jag har en bild av de två som gamla.  
Karl Nilsson i Hjorted; av honom och hans hustru + två döttrar har jag ett fotografi (antagligen taget runt 1900; detta är osäkert). Han ser ut att vara 40-50 år gammal. Döttrarna kanske runt 15 resp. 7-8. Karl Nilsson var enligt min farmor en kusin till hennes pappa Karl Johan Robert Andersson f.1877-03-29 V.Eknö, Västrum. Vet ej om det var på modern Lovisas eller fadern Anders sida. Jag har ännu inte utforskat deras syskon. Känns namnet Karl Nilsson igen av ngn ?
I den ovan nämnda antavlan visar det sig att min farmors och farfars släkt är ”inblandade” i varandra; ana 14+15 tillhör min farfars anor medan ana 24+25 osv tillhör min farmors anor. Själva hade de ingen direkt anknytning till Hjorted, utan kom från Gärdserum resp. Västervik.
 
Ser fram emot att höra om evt. nya uppg. som kan tänkas framkomma om dessa anor. Jag har själv planer om omfattande undersökningar av Hjorted-mikrokort. Sedan sist jag undersökte dessa har många nya Hjortedgrenar uppenbarat sig. Som jag kanske nämnt tidigare är tillgången på mikrokortapparater i förbindelse med släktforskning på biblioteket här i Bergen mer begränsad än på många bibliotek i Sverige. Dessutom är bibl. här stängt pga ombyggnad fram till mitten av oktober.  
 
Tusen tack för din hjälp !
Mvh Pernilla