NULL Skriv ut sidan - Centralfängelset på Norrmalm

Anbytarforum

Titel: Centralfängelset på Norrmalm
Skrivet av: Hans Sjöqvist skrivet 2014-09-16, 19:55
Min farmors mormor Stina Brita Ersdotter f den 9 oktober 1808 i Ådalslidens förs. i Vnrl. län blev av Länstyrelsen i Härnosand på grund av platsbrist på länets Corrections inrättning forslad till Norra Correctionsinrättningen i Stockholm pga Vanart och Försvarslöshet den 27 october 1827.
 
Bakgrunden är att hon föddes som ett oäkta barn, men modern flyttade från Ådalsliden 1811 eller 1812 till Junsele församling, Vnrl.l och gifte sig med en rysk desertör från kriget 1808-09 Extra Roteringsbåtsmannen Alexander Gerasimov f 1782 i Kazan, Ryssland. De gifte 1814 i Junsele. När stina Brita var ca 16 år började han utnyttja sin styvdotter ett utnyttjande som började med en våldtäkt. Ryktet började gå i byn att fadern var hennes lägersman. Det blev Tingssak målet gick upp i Svea Hovrätt. Alexander friades till sist trots otroligt besvärende vittnesmål. Han nekade nämligen med all kraft. Hon fick dåligt rykte i byn och blev lite paria man ville att hon skulle intas på Länets Corectionsinrättnin och till arbete hållas det var församlingens önskan och ansågs vara en nödvändighet som sedernas  vård och för faran för det uppväxande släktets förförelse till okända laster
Då bestämdes det att hon skulle skickas till Länsstyrelsen i Härnösand och den instansen skickade henne alltså till Stockholm.
 
Efter ca 8 månader skrevs hon ut.
 
Stadsarkivet
Centralfängelet på Norrmalm Kyrkoböcker för Straff och Arbetsfångar AIa/2 (1822-1835) uppslag 241

 
 
Centralfängelset å Norrmalm Norra Correctionsinrättningen. Stamrullor gemensam för staff -och Arbetsfångar
D IIIa:1 (1819-1842) Remissnummer i Volymen Stockholms stadsarkiv

 
Vet ej om detta finns på Nätet skriver därför av vad som står.
 
Ankomst 22 oct remissnummer 339 Stina Brita Ersdotter Ångermanland född i Ångermanland 1810.09.29 för Försvarslöshet och vanart
 
Domsttol eller Auktoritet av vilken hon blivit dömd: Landshövdingeämbetet i Härnösand
 
Dömd till arbetstid : Obestämd
 
Avgångne med laga tjänsteförsvar och till vilken: 1828.06.06 lemmnad i tjenst till Controllaren Agelin.
 
Obs! i denna stamrulla har man skrivit hennes födelsedatum fel: Skall var 1808.10.09
 
Agelin har jag följt men hans systerson Tunnbindaren Anders Pwetterssons hustru Gustava Elisabet Tollin f 1804.10.10 i Klara gift 1823.10.19 i Klara församling
väntar barn 1828 han och hustrun flyttar in i Storkyrkoförsamlingen den 11 juni 1828 m hustrun till Kv. Perseus hus nr 4 i Storky.förs.
Hfl. Storkyrkoförsamlingen 1827-1828 uppslag 175 volym 1
Jag har haft en teori att morbrodern Agelin städslat Stina Brita till denna familj tyvärr föder Gustava Elisabeth Tollin ett dödfött barn 1828.07.09.
1829.08.12. flyttar paret vidare till Katarina förs Kv Catarina Större hus nr 4. ingen Stina Brita vad jag utrönt.
 
Om någon vill hjälpa mig och det saknas någon uppgift, fråga mig ,vet jag så får ni den uppgiften av mig.
Med vänlig hälsning
Hans