NULL Skriv ut sidan - Centralfängelset på Norrmalm

Anbytarforum

Titel: Centralfängelset på Norrmalm
Skrivet av: Hans Sjöqvist skrivet 2014-09-17, 18:54
Maud!
 
Jag är född och uppvuxen i Krånge, Junsele. Min far Otto f 1898 är född på Wallen där Stina Erika Alexandersdotter bodde som gift
Innan dess finns hon anteckad i Prästgården och hos Bonden Per Persson i Krånge f 1791. När hon gifte sig 1853 bodde hon och Joseph Josephsson i Tara, Junsele Hon står utan patronymikon som du så riktigt påpekar. Jag vill minnas att hon i AI:7 står med patronymikonet Alexandersdotter Jag har både under trettio-fyrtio år sökt igenom husförhörslängder och andra kyrkoarkivalier. Jag har god lokalkännedom i socknen jag har intervjuat gamla släktingar sedan jag var sjutton år innan jag började forska i de dokument som fanns tillgängliga både före och efter digitaliseringens och datorernas tid.
 
När jag började forska så dök en person Stina Brita Ersdotter upp som mor till min farmors mor eftersom Ryss-Erika Alexandersdotters far i släkten var helt klart att han var far till Erika. Jag förstod inte alls vem denna Atina Brita Ersdotter var. En dag när jag var i nedre tonåren en gammal dam ca. 95 år som växt upp med min farmor sa när ryssen kom på tal. Ja, ryssen var nog en bra karl men det fanns en sak som byborna tyckte var gräsligt, och det var att han gjorde sin stydotter med barn men det blev tingssak och han blev frikänd och saken tystnade. Min farmor som var strängt religiös hade aldrig pratat om sin mormor. Jag antar att hon skämdes för att beröra saken. Jag anar att min fars äldre syskon visste något, men de ville inte prata om saken.
 
Ryss Alexander och Christina Persdotter var utfattiga och fick båda gå på fattigrotan ryssen från 1852 och hustrun som led av Epilepsi började 1850. Alexander dog i Långvattnet i Junsele 1870 under sin rotegång och Christina dog 1861 i Junsele.
 
Det här hittade jag i Bil.till Vigsellängden.  
 
Emedan wår dotter dotter Stina Erika säger sig vara sinnad ingå äktenskap med Drängen Joseph Josephs-son från Tara (Junsele), att så lemmnar vi här nu såsom Stina Erikas närmaste blods förvanter vårt bifall som i vittnens närvaro bestyrkes af
Krånge den 8 December 1853.
Wittnen A.O. Edin - Eric Ersson                                              Aleksander Ersson, Stina Persdotter
 
Endera visste de att hon var död eller så gissade de att hon var det eftersom hon aldrig hörde av sig mer.
 
Här är ett svar på en fråga ställd till May Bylund på Landsarkivet i Härnösand.
 
Beslutet att sända försvarslösa till spinnhuset i Stockholm har återfunnits i Västernorrlands landskanslis brevkoncept, Volym A IVa:65 (1827, nr 812).
I landskansliets diarium för inkommande ärenden finn inga rubriker för för desa inrättningar. Det man kan tänka sig är att de instanser som svarar för dem, dvs Överståthållareämbetet i Stockholm och från 1825 Styrelsen för rikets fångvård (Fångvårdsstyrelsen) kunde ha meddelat Länstyrelserna när strafftiden var över. Något sådant har emellertid inte kunnat återfinnas i 1828 års diarium.
 
Diarierna 1827 och 1828 har beteckningen BI:52 och 53.
Inkommande handlingar från olika myndigheter hittar man i D II- och D III serierna. Det är också möjligt att inkommande handlingar rörande polis-och fångväsen (serie E XXIVa.)  
 
Så att Stina Återkom till hemorten år helt uteslutet. Jag har även lusläst Hfl i socknarna runt om Junsele.
 
Om du vill ha mer exakta källhänvisningar får du säga det.
 
Jag har även letat, jag vill minnas, i alla Stockholms dödböcker. Om hon ev födde barn har jag i alla fall sökt i de flesta församlingar inom Stockholm stads Fbu.
 
M v h
Hans
P.S. min farmor var född 1862 och hade således träffat Ryss Alexander livs levande.