NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 28 december, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 28 december, 2011
Skrivet av: Åke Carlsson skrivet 2010-05-24, 22:10
Utmärkt att du granskat antavlan, Ulf. Dödsåret för Olof Jakobsson Ring är ett skrivfel från min sida.  
 
Jag har också uppmärksammat att Anna Olofsdotter kallas piga i dödboken. Det borde jag ha kommenterat. Själv uppfattade jag dödsåret i fb som en bekräftelse på att det trots allt var rätt person, men jag instämmer i att viss tveksamhet kvarstår. Kan verkligen prästen ha missat att Anna varit änka i 24 år?
 
Sen har jag forskat vidare när det gäller Barbro Kristensdotters föräldrar. Jag har tittat närmare på  Hwillane/Hwillanda. Här har jag ännu inte kommit fram till något enhetligt namn på platsen,  men kanske är Villane det rätta att använda. Jag har inte lyckats spåra någon Kristen dit, men från 1694 och framåt hittar man en hustru Börta där. Hon dör 1699 (begravd 30/7), 71 år gammal. Är då detta Barbros mor?  Problemet är att hon kallas Börta Olsdotter i dödboken. I Foss vigselbok heter ju modern Börta Andersdotter. Om det faktiskt är samma person som avses i båda fallen, så kan man misstänka att det är vigselboken som har fel patronymikon, men det återstår att bevisa.
 
(Meddelandet ändrat av Carlsson_daun 2010-05-25 16:33)