NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-05-18

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-05-18
Skrivet av: Börje Hillfelt skrivet 2003-11-08, 22:05
Börje A,
Jag ser att jag angivit felaktigt födelseår på Jan Larsson i mitt förra inlägg. Han bör vara född ca 1691 (inte 1761 naturligtvis). Detta med ledning av åldersangivelse vid hans död 1766.
Det är inte omöjligt att han varit gift flera gånger. Kan Du kolla Almunges dödböcker och leta efter Gulltorp, så kanske någon hustru går att hitta. Tittar man på barnaskaran, som Du angivit, så är det ju ett hopp mellan barn 2 och 3 (dvs mellan åren 1721 och 1726) Det kan alltså vara så att den första hustrun dör något av dessa år. Det är ju något skumt, eftersom jag inte heller (även om det var länge sedan nu) kunde få fram några uppgifter om hustrun, som jag kallat Kjerstin. Det är ju vanligt att man kallar en person för Lisken, men som döpts till Elisabet. Däremot är det lite långsökt att Lisken kommer från Kjerstin.
Du skriver att jag anger att Jan Larsson är på Gulltorp år 1721. Nja, det är ju Du själv, som anger detta, eftersom ett barn då föds, där fadern är Jan Larsson på Gulltorp. Det enda jag själv har koll på efter dessa år, är att sonen Eric föddes på Gulltorp 1726.
Du kan ju höra av Dig om Du får fram något mer.
 
hälsn
Börje H