NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-05-18

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-05-18
Skrivet av: Niklas Lindberg skrivet 2004-03-12, 14:02
Hej!
Jag har en ana (min ffmmf) som ev. kan vara född i Almunge...
 
Det är V. Korpral Carl Litz, som enligt hfl i Skepptuna (AB) skall vara född 1792-11-14 i Almunge.
 
Jag har tittat i Almunges födelsebok och hittar såklart ingen Carl född det datum som anges, dock finns det ju två Carl som föds på andra datum detta år;
 
1792-04-16 Carl. Föräldrar Vargeringsryttare Carl Brobom? och Greta Hansdotter...
 
1792-05-10 Carl. Föräldrar Torpare Mats Persson och Margta Nilsdotter...
 
Frågan är om någon av dessa kan vara min Carl Litz, eller om han överhuvudtaget är född i Almunge eller kanske även årtalet är fel?
 
Min fråga är helt enkelt om någon Almungeforskare känner till honom eller vet om någon av dessa Carl kan uteslutas osv...  
 
Vad som gör det svårare att få fram mer information om honom senare i livet är att han dör eller försvinner? under mystiska omständigheter under en kommendering till Stockholm och dödförklaras? (begravs) i Skepptuna (AB) 1837-02-05 med notering att han varit död eller försvunnen sedan 1835-09-19...
 
Han blir alltså troligen inte så gammal (43 år) och han efterlämnar hustru och 6 barn...
 
Jag kan ju alltid hoppas att det går att få fram några uppgifter på honom från Krigsarkivet, men tyvärr har jag ännu inte gett mig in på soldatforskning, så det får bli en senare uppgift...
 
Jag är tacksam för tips och information kring denne Carl Litz.
 
mvh Niklas Lindberg