NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-05-18

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-05-18
Skrivet av: Niklas Lindberg skrivet 2004-03-15, 07:46
Hej Bo!
 
Tack för tipset!
 
Det är absolut rätt person, för det mesta stämmer med det jag känner till.
 
Det jag dock inte ser är vart du ser att han skulle vara född i Skepptuna? Eller står det i själva akten som man kan beställa? Jag får väl beställa akten från Soldatregistret och se vad mer det kan stå...  
 
1798 som födelseår låter dock inte helt rätt, då skulle han bara vara varit 17-18 år när han gifte sig... (inte omöjligt dock...) Men att familjenamnet skall vara Karlsson låter ju mycket intressant... Med tanke på de kandidater jag hade födda i Almunge 1792, så ligger ju Vargeringsryttare Carl Brobom bättre till...  
 
I dödboken för Skepptuna anges hans ålder vara 37 år när han dör? (1835), så jag antar att man där kan fått fram det beräknade födelseåret till 1798.
 
Men samtidigt har jag i de två husförhörslängder jag hittat honom i (Skepptuna AI:7 och AI:8), funnit två olika födelsedatum, dock med samma år och församling (Almunge 1792)...  
 
Dessutom såg jag nu att han var inflyttad till Skepptuna (AB) år 1807 från Vidbo (AB) och där kanske man kan hitta eller se mer kan man hoppas...
Eller i vigselbok för 1816 som borde vara i Husby-Långhundra (C) där hans hustru var född...
 
mvh Niklas Lindberg