NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 04 maj, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 04 maj, 2013
Skrivet av: Hans Olof Johansson skrivet 2012-11-30, 17:21
Hej igen, Göran!
 
Kring mitten av 1700-talet fanns det rätt många personer med namnet Erik Andersson i Almunge. Ett antal av dem hade hustrur som hette Margeta eller Marta. Eftersom det inte finns någon bevarad husförhörslängd från tiden före 1783 och dopböckerna från denna tid aldrig anger moderns patronymikon utan bara förnamnet, är det ofta svårt att få en klar bild av hur familjerna såg ut.  
 
I den familj jag nämnde ovan finns två döttrar med namnen Margeta och Kierstin, men eftersom det var vanliga namn kan de givetvis förekomma också i andra familjer. Familjefadern Erich Andersson var torpare i Prästtorpet (som även kallas Prästgårdstorpet) från början av 1740-talet och gifte sig 1744 med Margeta Olofsdotter, som då var piga i prästgården. Enligt dödboken var hon vid sin död i januari 1765 50½ år gammal och bör alltså i så fall ha varit född 1714.
 
Även Erichs andra fru dog, och 1769 gifte han sig för tredje gången (Almunge EI:1, s 54). Då står han i vigselboken som inhysesman i Prästtorpet, eftersom sonen Anders då tagit över skötseln av torpet. Även den nya hustrun, Ingrid Mattsdotter, hade varit gift tidigare.
 
Jag har inte lyckats hitta någon uppgift om Erichs död, och därför har jag inte heller någon indikation om när han kunde vara född.  
 
Hälsningar
Hans Olof