NULL Skriv ut sidan - Björklinge

Anbytarforum

Titel: Björklinge
Skrivet av: Susanne Åkerfeldt skrivet 2015-01-10, 00:30
Dödböcker för Björklinge finns inte för en följd av år i början av 1800-talet på Arkiv Digital. Vet någon om de finns i sinnevärlden eller om de helt förkommit? Jag är väldigt nyfiken på dödsorsaken för min anfader korpralen Eric Andersson Djerf, Forsby, Björklinge som enligt namnrullorna på Upplands Regemente dog genom vådlig händelse den 21 september 1833. Djerf var tidigare soldat vid Svea Livgarde under namnet Lindroth och angav vid antagandet att han var född i Uppsala 1773. I hf-längderna för Björklinge, dit han flyttade 1801 då han överfördes till Upplands Regemente, Livkompaniet, anges han regelmässigt som född 1772 i Lunda. Någon lämplig födelsenotis hittar jag dock vare sig i Lunda eller i Uppsala, så hans tidigaste liv innan han antogs vis Svea Livgarde i februari 1795 är en gåta för mig. 1798 är han och hustrun Helena Spångberg noterade i hf-längden för Svea livgarde i Stockholm; 1799 föder hustrun dottern Anna Helena i Husby-Långhundra och fr.o.m 1801 finns familjen i Björklinge, Forsby ägor. Alla tips mottages tacksamt!