NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 11 oktober, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 11 oktober, 2013
Skrivet av: Lillian Ström skrivet 2011-11-12, 17:44
En man med många namn!
Jag försöker hitta var en Jan Eric Asp (senare Asplund) är född. Han var soldat nr 67 Rörby rote, Bälinge 1811-1831 och nr 48 Jobsvalls rote, Skuttunge 1831-1843. Vid mönstringen 183 kallas han Jan Eric Ersson Asp, 1834 kallas han Jan Eric Jansson Asp. (Jag tror att Ersson är en ren felskrivning.)
 
I Gamla Uppsala AI:9 sid 12 finns drängen Jan Eric Lenström. Står att han flyttar till Ärentuna men i utflyttningslängden Gamla Uppsala B:1 bild 19 står Drängen Jan Eric Lenström flyttad till Vaksala.
I Vaksala AI:5 sid 59 står han som Lärling Jan Er. Jansson Lenström. Utflyttad enl Vaksala B:1 bild 5 står Dräng Sold. Jan Er. Lenström. I Bälinge AI:10 sid 67 står Soldat Jan Eric Asp.
 
Nu är frågan - är det samma Jan Eric hela vägen. Vart tog namnet Lenström vägen?  
Enligt Gamla Uppsala AI:9 ska han komma från Börstil. Där har jag inte hittat honom. Och inte i födelseboken för Uppsala där han ska vara född 27.1.1793. Det är förvånansvärt få födda barn i Uppsala Domkyrkoförsamling. Finns någon annan födelsebok för Uppsala?