NULL Skriv ut sidan - Kårsta

Anbytarforum

Titel: Kårsta
Skrivet av: Monika Wilander skrivet 2012-04-01, 18:21
Andreas, hej!  
Jag är inte mycket till hjälp, men jag har försökt leta efter August Wilhelm. Hittar en August Andersson i konfirmandregistret i husf.längden 1894. Vet inte om det är Din ana. Han står som skriven hos sin moder i Stockholm, och (tidigare) hemvisten i ÖssebyGarn är Gillberga. I Gillberga finns allt från fattiggård till på socknen skrivna - lite övriga sockeninvånare alltså. Det är ju inte otänkbart att prästen skrev in honom i boken just där.
 
När August Wilhelm gifter sig i ÖssebyGarn 12/5 1907 antecknas han finnas på sid 405 i församlingsboken. Där står anteckningen att han är sjöman och inskriven i Stockholms sjömanshus nr 347, men frikallad, och utflyttad till Lidingö 4/11 1903. Men 9/3 1907 kommer han tillbaka till ÖssebyGarn, där han gifter sig.
De böcker där man skulle vilja leta efter August Wilhelm som barn saknar register. Och det är mycket bläddrande med sådant letande.
 
Den fadder Du angav från August Wilhelms dop har jag hittat i ÖssebyGarn, men han har egen familj och ett eget barn fött 1879. Men han heter också August, så han får väl ändå vara LITE misstänkt tills Du får veta annat. Antar att Du redan har ovanstående uppgifter.
Källor: ÖssebyGarn CI:7 (1901-1907) sid 8; AIIa:5 (1901-1908) sid 405.
 
Om jag har tid ska jag fortsätta leta lite.
Hälsningar Monika W