NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 26 juni, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 26 juni, 2008
Skrivet av: Britta Zamore (Zamore) skrivet 2007-09-27, 22:21
(Flyttat hit 14 mars 2009 av Moderator Övriga ämnen frän Övriga ämnen -    ”B J - U V 1989” sökes ang. anfäder i torpet Lund, Lagga sn, Upplan...)
 
Hjälp mig finna ”B J - U-V 1989”.
 
Övriga ämnen » Flyttade trådar och inlägg » ”B J - U V 1989” sökes ang. anfäder i torpet Lund, Lagga sn, Uppland  
 
I mitt arbete med sockeninventeringen i Lagga fick jag höra följande historia: Någon gång på 1980-talet kom en medelålders man cyklande fram vid Kasby gård i Lagga. Han frågade en kasbybo om det fanns något torp i närheten, för där hade hans anfäder en gång bott. Jo, det fanns det visst det, och han blev visad till platsen. Tyvärr tog man inte mannens namn, men att han var från Upplands Väsby framkom dock. Några år senare, när kasbybon var ute och rastade sin hund, fick han syn på en rund träskiva med följande text, uppsatt på en trädstam ...
 
Anno 1726 låg på denna plats Lund, torpet där min anfader i 7:de led Johan Andersson bodde med fam. B J - U-V 1989
 
”U-V” betyder säkerligen Upplands Väsby. Mannen satte upp träskivan 1989, men den gången tog han veterligen inte kontakt med någon. Jag skulle så gärna vilja hitta B J, så han får berätta om sina anfäder. Det skulle göra kapitlet om torpet Lund på Kasby ägor än mer intressant i boken om Lagga
Känner någon till den denne B J i Upplands Väsby? Jättetacksam om ni ville höra av er till mig i så fall.  
// Britta Zamore