NULL Skriv ut sidan - Närtuna

Anbytarforum

Titel: Närtuna
Skrivet av: Sven-Åke Eriksson skrivet 2016-01-01, 15:06
Hej Bosse,
 
Visst kan det vara en felskrivning, men jag tolkar (även om en osäkerhet finns) det som att den Mats Andersson som var torpare i Esmansbol 1729-1736 (mantalslängder och jordeböcker) är en annan än den Mats Andersson som var torpare där från 1738.
 
Jag grundar det antagandet på att, enligt födelseboken, fick Mats Andersson i Esmansbol en son Erik 1729, en dotter Karin 1731, en dotter Karin 1732 och som sagt sonen Johan 1734. Och inget av barnen finns kvar i den första husförhörslängden, och inget av dem finns i dödboken (även om rimligen en av döttrarna Karin bör ha dött för annars skulle man ha två barn med samma namn). Denne Mats Andersson uppges 1729 och 1731 vara gift med en Karin Matsdotter, och senare 1732 med en Margareta Matsdotter (vilket kanske är en felskrivning eftersom inget nämns i dödboken om att föregående Karin Matsdotter skulle ha dött). 1734 nämns hustrun Karin som dopvittne.
 
Jag gissar, men utan att ha bevis för det, att denna familj Mats Andersson/Karin Matsdotter flyttat någon gång 1736-1738.
 
///
Sven-Åke