NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 26 februari, 2006

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 26 februari, 2006
Skrivet av: Gun-Britt Lindblad skrivet 2004-12-25, 23:30
Tack snälla Lena för ditt innehållsrika och snabba svar. Det är nog min farmor Helena Maria Eriksson du hittat. Vad glad jag blir!!!!!!
Men jag fick ytterligare huvudbry, att få ihop den förborgade släkten helt. Jag är inte så van att släktforska ännu.
Farmor Helena Marias pappa hette ju Wall i Efternamn. Vilket också tre av hans barn fortfarande år 1900 heter. Hulda Matilda Wall, Emma Lovisa Wall samt Carl Rudolf, som verkar bo kvar hemma 1900.
Men två av barnen har efternamnet Eriksson bl. a då min farmor, Helena Maria Eriksson, samt hennes äldsta syster Henrica Alfrida. Undrar varför. Mellan de två flickorna med namnet Eriksson har ju flickan Hulda Matilda Wall fötts.Hon har ju ärvt pappans efternamn. Men varifrån kommer namnet Eriksson? Är namnet månne efter det ena förnamnet på pappan ,som är Erik? Skulle flickorna då inte hetat Eriksdotter? Mamman hette ju Andersdotter??? De verkar ju som alla barnen har samma föräldrar i alla fall.
 
Sen undrar jag om det finns någon uppgift på var min farmor Helena Maria fanns 1900? Hittar henne inte då i det material du sänt. Hon var ju då 20 år. Finns uppgift på vart hon tagit vägen?  
Tack än en gång för ovärdelig hjälp. Jag hade nog aldrig hittat min farmor utan din hjälp.
Mvh
Gun-Britt Lindblad